דיכוי ראש

ראשים מתגלגלים - היסטוריית הראשים הערופים


סלמאן מצאלחה || 

דיכוי ראש

אירוע שהתרחש לפני שנה וחצי במלחמת העדות הניטשת בסוריה סימל את אשר עתיד לקרות בהמשך. כוחות אסלאמיסטים השתלטו על העיר אל-מערה בצפון מערב סוריה ולא פסחו על מתן טיפול לפסל של משורר ערבי נודע, אבו אל-עלאא אלמערי, מן המאה ה-11. משורר-פילוסוף זה הביע לא אחת בשיריו ספקות באשר לדתות: ״עורו עורו, הו פתאים! הן כל דתותיכם מעשי הונאה ונְכָלִים של הקדמונים.״

האסלאמיסטים שכבשו את העיר לא הסתפקו בניפוץ הפסל שעמד במקום עשרות שנים, אלא כרתו את ראש הברונזה שלו. הראש המפוסל שניתז בעיר הוא האקדח שהופיע במערכה הראשונה של המלחמה באיזור המוכה דתות וכתות. מכאן, הדרך היתה קצרה להופעתו של ארגון דאע״ש ולפשעים שהוא מבצע, כגון עריפת ראשים בשר-ודם, בדרך להקמת ח׳ליפות אסלאמית.

חסידי דאע״ש, בדומה לכל התנועות האסלאמיות, שואפים להחזיר עטרה מוסלמית לישנה ולייסד מדינה המתנהלת לפי כללים שהיו נוהגים בראשית האסלאם. זוהי תקופה שנתפסת בעיניהם כתקופת הזוהר והטוהר הבראשיתי של האסלאם. אולם אין שקר גדול מזה. שכן, הטוהר, כביכול, היה רחוק מהמדינה הזו כמרחק מזרח ממערב. שלושה מתוך ארבעת הח׳ליפים הראשונים אחרי מוחמד לא מתו מוות טבעי כלל וכלל. הם היו מטרה למתנקשים שנעצו בהם פגיונות והם נפלו על הארץ מתבוססים בדמם.

כך, עוד מראשית האסלאם, נסללה הדרך למלחמת הירושה העקובה מדם ולמלחמות האינסופיות על השלטון השבטי והעדתי בעולם הערבי והמוסלמי.

הנה עדות ראיה על הראשים המתגלגלים בהיסטוריה המוסלמית. ההיסטוריון אל-מסעודי (נ. 957 לספירה) מדווח מפי איש שנכח בבית הממשל המוסלמי בעיר אל-כופה שבעיראק: ״ראיתי את ראשו של אל-חוסיין [נכדו של מוחמד ובנו של עלי מייסד השיעה] כשהובא והונח בבית הממשל באל-כופה בפני עובייד אללה בן זיאד. לאחר מכן, ראיתי את ראשו של עובייד אללה בן זיאד שהובא והונח באותו מקום בפני אלמוח׳תאר. אחרי כן, ראיתי את ראשו של אלמוח׳תאר שהובא והונח בפני מוסעב בן אלזובייר. לאחר מכן, ראיתי את ראשו של מוסעב בן אלזובייר שהובא והונח באותו מקום בפני עבד אלמלכּ.״

אפשר להוסיף עוד ולספר גם על מעלליו של ח׳אלד בן אל-ווליד, המפקד המוסלמי ה״מהולל״ מימי ראשית האסלאם, שלא בחל להורות על הרג שבויים ולהשתמש בראשיהם הערופים, כולל ראשו של המשורר מאלכ בן נוירה, כעין אבנים כדי לשְפּוֹת עליהם קדרות הבישול לצבאו, כפי שדווח לנו ההסטוריון אלטברי.

לא זו אף זו: גם לנביא מוחמד, כך מספרת מסורת אחרת שאותה מצטט אלטברי, הוגש ראשו הערוף של אחד מגדולי מתנגדיו, הוא אבו ג׳הל. כאשר הונח הראש הערוף בפניו הוא בירך על המוגמר ונשא תפילה לאללה.

אם כך נגזר גורלם של ערבים ומוסלמים בידי ערבים ומוסלמים, אין לתמוה על סרטוני עריפות הראשים שמפיץ דאע״ש. שכן, עריפת ראשים של כופרים לא תיחשב עבירה על הקוד הדתי. זאת ועוד, במונח ״כופרים״, לפי פוסקי ההלכה המוסלמית, נכללים כל מי שאינם מוסלמים, כולל גם נוצרים ויהודים.

משום כך, אין לתמוה על שתיקת הכבשים של מוסד אל-אזהר, ההתאחדות העולמית של חכמי הסונה וכל שאר ״החכמים״. איש מהם לא פצה פה ולא הוציא שום פסק הלכה שקובע שהפשעים שמבצע דאע״ש מנוגדים לאסלאם.

העולם הערבי זקוק למהפכה שונה מזו שהתרחשה ב״אביב הערבי״. עולם זה זקוק להחלפת הדיסק הקשיח שבו מותקנת מערכת הפעלה אפלה היונקת מעולם פראי של עבר שבטי שהורס כל חלקה טובה. לכן, אפשר לומר שרק הופעתו של אתאטורק ערבי תוכל להציל את הערבים והמוסלמים מעצמם.
***
גירסה של המאמר התפרסמה ב: דעות-הארץ, 16 בספטמבר 2014



שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 ת ג ו ב ו ת:

הוסף רשומת תגובה

קרא עוד:
  • מנחם מילסון || 
חיי עם הערבית בראשית שנת הלימודים תש"ז, ספטמבר 1946 התחלנו ללמוד ערבית בבית הספר. זה היה בשנת הלימודים השמינית, מה שנקרא אז בבית הספר הריאלי העברי ב… כל הפרטים
  • עוד תחנה במסע הפליטות סלמאן מצאלחה עוד תחנה במסע הפליטות  צונאמי מדיני עתיד להתרחש בספטמבר, כך מקפידים פוליטיקאים להזהיר. ברור שהכרה במדינה פלסטינית, אם … כל הפרטים
  • זאב ז׳בוטינסקי || בזכות העברית שווה קריאה זאב ז׳בוטינסקי ||  בזכות העברית גבירותי ואדוני או רבותי, לפעמים אנחנו שואלים את עצמנו: למה לנו לדבר בלשון העברית? כמ… כל הפרטים
  • מסעדה יהודית ודמוקרטית סלמאן מצאלחה  מסעדה יהודית ודמוקרטית  בהשוואה למדינות אחרות התברכה ישראל במספר גבוה של המצאות מדעיות. לו היו הדברים נעצרים כאן, היינו… כל הפרטים
  • למי יש יותר דמיון סלמאן מצאלחה למי יש יותר דמיון בחודשים האחרונים היינו עדים להצעות חוק שונות ומשונות, שהפכו את החקיקה הישראלית לקרקס. פעם מניחים חוק גיור כזה… כל הפרטים
בארץ
  • יהודים ואחרים

    האינטרסים הבלתי יהודיים משַמרים, האינטרסים היהודיים – מהפכניים. הראשונים מכוונים לשמירת הקיים, האחרונים – ליצירת החדש, לשינוי-ערכים, לתיקון ובנין. …
    כל הפרטים
  • העבר עוד לפנינו

    הטרגדיה הישראלית־הפלסטינית היא סימפוניה נדל"נית קקופונית בלתי גמורה, הנובעת בעיקר מתפישות מנוגדות של המושג "מולדת", החוסמות כל אפשרות להסדר מוסכם בעתיד הנראה לעין...
    כל הפרטים
 
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • בין טהראן לירושלים

    פלסטין וירושלים חשובות כקליפת השום מבחינה דתית בעיני הזרם השיעי באיסלאם. השיעים לא מייחסים שום משמעות דתית לירושלים, ולא למסגד אל־אקצא.
    כל הפרטים

תרגומים
  • הולי ניר | אנ׳לא פוחד

    אֲנִי לֹא פּוֹחֵד מִכְּנֵסִיּוֹתֶיךָ
    אֲנִי לֹא פּוֹחֵד מִמִּקְדָּשֶׁיךָ
    אֲנִי לֹא פּוֹחֵד מִתְּפִלּוֹתֶיךָ
    אֲנִי פּוֹחֵד מִמָּה שֶאַתָּה מְעוֹלֵל בְּשֵׁם הָאֵל.
  • רוברט פרוסט | אש וקרח

    יֵשׁ אוֹמְרִים כִּי בְּאֵשׁ הָעוֹלָם יִגָּמֵר,
    בְּקֶרַח - יֵשׁ מִי שֶׁאוֹמֵר.
    מִן הַתְּשׁוּקָה שֶׁזָּרְמָה לִי בַּחֵךְ
    בְּמַעְדִּיפֵי הָאֵשׁ אֲנִי תּוֹמֵךְ.
  • וו. ה. אודן | בלוז לפליטים

    נֹאמַר הַנְּשָׁמוֹת בָּעִיר הַזּוֹ מוֹנוֹת עֲשָׂרָה מִלְיוֹן,
    חֶלְקָן חַיּוֹת בָּאַרְמוֹנוֹת, חֶלְקָן בְּבָתֵּי אֶבְיוֹן:
    אַךְ לָנוּ אֵין בָּהּ מָקוֹם, יַקִּירִי, בָּהּ אֵין לָנוּ מָקוֹם.