עמירה הס || שאלות למנהיגי חמאס

אז מה בעצם השגתם?

לולא אסר צה"ל על כניסתנו לרצועה ולו הסכימו בכירי התנועה האיסלאמית להתראיין לתקשורת הישראלית, זה מה שהייתי שואלת



עמירה הס ||

שאלות למנהיגי חמאס

1. האם אתם דבקים בעמדה שהמלחמה האחרונה הסתיימה בניצחונכם?

2. ניצחון פלסטיני או ניצחון החמאס?

3. הצלחתם לבלבל את הצבא החזק באזור. זהו הניצחון?

4. לתיירות הישראלית נגרמו הפסדים. תקציב החינוך הישראלי יקוצץ. תקציב הביטחון יעלה. ביישובי עוטף עזה מתוסכלים, חשים נבגדים וחסרי ביטחון. אם זהו הניצחון, האם ולמה המחיר ששילמו עזה ותושביה כדאי?

5. ידעתם מראש שהמערב ירוץ ויבטיח לשלם את מחיר השיקום של עזה ותושביה לאחר ההרס שגרמה ישראל. זה מה שהוא עושה מאז 1994 (גם בגדה), קצת מטעמים הומניטריים ובעיקר משיקולים פוליטיים: כדי להשאיר את הרשות הפלסטינית במקומה (בתפקיד סוכנת השיקום) וכדי שמערכת האיזונים עם ישראל לא תזדעזע יתר על המידה. לולא ידעתם שהמערב והאו"ם יתגייסו לשיקום — האם הייתם פועלים בדיוק כפי שפעלתם?

6. אתם שומרים לעצמכם את הזכות לבחור בדרך המלחמה (המאבק המזוין) בשביל הפלסטינים, אבל על כל משימה אזרחית שיש לבצע אתם עונים: זהו תפקיד ממשלת הפיוס. אין פה סתירה וצביעות?

7. דמי השכירות ברצועה עלו, בגלל הירידה בהיצע (בתים שישראל הרסה) והפיכתם של כ–100 אלף בני אדם לפחות לחסרי בית. עלו גם שיעורי העוני והאבטלה. מהי התוכנית שלכם להורדתם?

8. כושר הלחימה של לוחמיכם השתפר לעומת 2008–2009 (אם כי גם אז התפארתם בכושר לחימה זה, ולא שיכנעתם אף אחד חוץ מנאמני חמאס). ברור שלמדתם משגיאות והקדשתם זמן רב לאימונים צבאיים. האם שיפור כושר הלחימה ושכלול הנשק שבידיכם הפכו מאמצעי למטרה, ולכן משהושגו — אתם רואים בכך ניצחון?

9. אמרתם שהסכם הפסקת האש עם ישראל הוא הישג גדול. מה יש בו, בדיוק, שגורם לו להיות כזה הישג? אנחנו, ההדיוטות, לא הצלחנו להבין. בינתיים הסגר לא הוסר וישראל לא מתכוונת להסירו, חיל הים הישראלי ממשיך לירות על דייגי עזה ולעצור אותם בצאתם להתפרנס מהים ותושבי עזה חיים באותו כלא שבו כולאת אותם ישראל כבר כעשרים שנה.

10. למה ויתרתם על הדרישה המקורית לערבויות בינלאומיות כדי שישראל תעמוד בהתחייבויותיה?

11. המרכז הפלסטיני למחקרי מדיניות וסקרי דעת קהל מצא בסקר אחרון שתמיכת הפלסטינים בכם זינקה. האם לדעתכם התוצאות היו דומות גם לולא הצלחתם לפטור את עצמכם מראש מעולה של האחריות לשיקום אזרחי ולהטיל אותה על ממשלת הפיוס, שיוצאת לגמרי נעבעך במדגם?

12. מעמדכם לפני המלחמה היה בשפל. הזהו ניצחונכם — שהתמיכה בכם זינקה אל על?

13. האם כששקלתם אם להיכנס להסלמה צבאית (לדעתי אתם וישראל גם יחד בחרתם בכיוון ההסלמה הצבאית, לא רק ישראל) — עמד לנגד עיניכם הסיכוי הסביר שמעמדכם הציבורי ישתקם, כפי שהוא משתקם תמיד אחר מערכות צבאיות?

14. לפי הסקר, 43% מתושבי הרצועה שתחת שלטונכם רוצים להגר (20% רוצים להגר מהגדה המערבית). האם אתם מתנערים מאחריות לשיעור גדול זה של יורדים בפוטנציה?

15. הצגתם את ההתנתקות (פינוי ההתנחלויות ברצועה) כניצחון הדרך הצבאית שלכם. אבל מה שקרה זה ניתוק עזה מהגדה המערבית, מטרה שהיתה עמוד התווך של מדיניות ישראל מאז 1990. הדרך הצבאית שלכם רק עזרה לכוונה המקורית של ישראל להנהיג בעזה משטר אחר, שונה ונפרד מזה שבגדה המערבית. מה התשובה שלכם לזה?

16. בגלל ההתנתקות ישראל מרשה לעצמה לשקר שנגמר כיבוש הרצועה (מה שאינה מרשה לעצמה לטעון לגבי הגדה). לכן, כפי שנהגה בהתקפותיה נגד לבנון הריבונית, גם ברצועה היא חוצה גבולות ועוברת קווים אדומים: הורסת, כותשת והורגת בלי חשבון. האם אין זו חובתכם להביא בחשבון עובדה זו, שלכובש המתיימר להיות מותקף אין אלוהים?

17. אתם טוענים (בצדק, לדעתי) שדרך המו"מ של אש"ף ואבו מאזן הוכיחה את אפסותה וכישלונה. עובדה: הבנק העולמי זועק שבלי שטח C אין כלכלה פלסטינית, וישראל מצפצפת. היא ממשיכה לבזוז אדמות, להרוס בתים פלסטיניים. הצבא והמשטרה בשלהם: הורגים מפגינים צעירים ומבוגרים שאינם מסכנים את חיי חמושיהם. ירושלים המזרחית היא שכונת עוני אחת גדולה. מה אתם מציעים לעשות במקום מו"מ?

18. גילה של הדרך הצבאית והמיליטריזציה שבה בחרתם מאז שנות התשעים הוא יותר משנות המו"מ. מה היא השיגה? באינתיפאדה הראשונה דחפתם לשימוש בנשק חם, אבל בשטחים הכבושים בלבד. אחרי הטבח שביצע ד"ר ברוך גולדשטיין בחברון בפברואר 1994 עברתם לפיגועי התאבדות נגד אזרחים בישראל. בשנות האלפיים קפצתם שלבים רבים במיליטריזציה ועברתם לשכלול הרקטות. ובכל זאת הכל גרוע משהיה: השטח הפלסטיני מפוצל יותר. לא רק ההתנחלויות, גם הפערים הכלכליים אצל הפלסטינים התרחבו. הייאוש גדול. אז אולי המסקנה היא שגם הדרך החמושה שלכם הוכיחה את כישלונה ואפסותה?

*

פורסם: הארץ, 14 בספטמבר 2014
שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות