ברית המשיחיות של נתניהו ונסראללה

אכן, זהו אזור מאוד אפל. מקור האופל הוא החיים לאורם של מיתוסים מן העבר. הרבה עבר יש באזור הזה ומרוב עבר קשה לראות את העתיד.

 

סלמאן מצאלחה ||

ברית המשיחיות של נתניהו ונסראללה


בשונה מקולות אחרים בתקשורת, אני מציע להאמין לדבריהם של מנהיגים משיחיים דוגמת ראש הממשלה בנימין נתניהו וחסן נסראללה מנהיג חיזבאללה. שכן, אנו ניצבים מול מנהיגים השקועים עמוק בתורת הנסתר.

"רב הנסתר על הגלוי", הדגיש נתניהו בהצהרתו לתקשורת עם תחילת המבצע לניטרול המנהרות שחפר חיזבאללה לתוך שטח ישראל. קודם לכן, עם קידום הרגיעה מול חמאס בעזה ופרישת ליברמן ממשרד הביטחון, הוא הצביע על האתגרים הביטחוניים שישראל עומדת מולם, הדורשים הקרבה.

מן העבר השני, חזר נסראללה בעבר לא אחת על כך שמשאת נפשו היא למות מות קדושים. מי שזוהי משאת נפשו לא מתכוון לנוח על זרי דפנה ולא לפרוש לגמלאות כדי להתפנות ללמוד משניות ב"כולל" שיעי כלשהו בארץ הארזים. מי שחדור באמונה כזאת עתיד ללכת אתה עד הסוף, עד שיעלה בסערה השמימה. על ידי כך הוא מבטיח לעצמו הנצחה של "שהיד" בפנתיאון הקדושים השיעים, וקברו יהיה מוקד של עלייה לרגל מרחבי העולם השיעי.

בשנים האחרונות גם חזר נסראללה בנאומיו על כך שבמערכה הבאה תינתן ללוחמיו פקודה לכבוש את הגליל. הדברים לא נאמרו סתם כדי להרים את המורל של אנשיו. הוא לבטח ידע לפרטי פרטים על מערך המנהרות ההתקפיות החודרות לשטח ישראל וידע על התוכניות המבצעיות של הארגון שהוא עומד בראשו.

יותר משנסראללה קשור באייתוללות, אלה קשורים בו, שכן, ביסוסה של הדוקטרינה המשיחית השיעית באיראן במאה ה–16 נעשה, בין השאר, על ידי מלומדים שיעים שהיגרו לאיראן ותפסו עמדות בכירות בשלטון.

המשיחיות השיעית עומדת בימים אלה מול המשיחיות היהודית־הנוצרית. גם נתניהו, למרות שאיננו איש דת, חדור אמונה משיחית. הוא רואה את עצמו כנושא שליחות היסטורית להצלת עם ישראל היושב בציון. הוא והימין קשורים בקשר הדוק, הן עם הימין המשיחי בארה"ב והן עם הימין הלאומני באירופה. נתניהו ינק את שליחותו ההיסטורית בבית אבא, ודברים שיונקים בילדות נחרתים בנפש עד כלות הנשמה. "עלינו להבין שבינינו ובין הערבים יש ניגוד תרבותי עמוק", אמר פרופ׳ בן־ציון נתניהו בראיון לפני שנים, והוסיף: "הציונות מיסודה היא תנועה מערבית. זוהי תנועה אשר חיה על גבול המזרח אך פניה תמיד למערב; במובן ידוע הציונות היתה תמיד עמדה קדמית של המערב במזרח. וכך היא גם היום: עמדה מול הנטיות הטבעיות של המזרח לחדור אל המערב ולשעבד אותו... הערבים רואים בנו יצור זר... הם חשים שאנו מסכנים את התרבות שלהם ואת הדת שלהם ואת מבנה החברה והמשטר שלהם. ועל כן הם מסמנים אותנו כמטרה".

במפגשיו עם מנהיגים מן המערב, לא אחת חוזר הבן בנימין על דברי האב בן־ציון ומדגיש ביתר שאת את שליחותה הקדושה של ישראל: "אנחנו קו החזית שמגן גם על אירופה", הצהיר בפני אורחו ובן־דמותו, ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה. בהקלטה שדלפה ממפגש עם מנהיגים אירופים בבודפשט נשמע נתניהו חוזר על המנטרה באוזני עמיתיו: "אנחנו עמדת מבצר של ערכים אירופיים באזור מאוד מאוד אפל".

אכן, זהו אזור מאוד אפל. מקור האופל הוא החיים לאורם של מיתוסים מן העבר. הרבה עבר יש באזור הזה ומרוב עבר קשה לראות את העתיד. נשאלת השאלה, האם הספירה לאחור לפרוץ עוד מלחמת חורבן, דם, יזע ודמעות החלה?
*
הארץ, 11.12.2018


***
For English, press here

שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות