מבצע איראנים גדול



”עמוד ענן” - לכיוון איראן

הסיפור האיראני הוא שנמצא בראש מעייניהם. הרי שר הביטחון ברק הצהיר לא אחת על כך ש"אנחנו מתכוננים לדבר הזה"...


סלמאן מצאלחה || מבצע איראנים גדול

רבים התפתו לקשור בין המתקפה הצבאית הישראלית על עזה לבין הבחירות. אף על פי שהמלחמה היא לפעמים נתיב מילוט מהתמודדות עם בעיות פנימיות, עמודי העשן שעלו השבוע לשמים בעזה אינם קשורים לבחירות בארץ. אם להשתמש בהשאלה בשמות קוד למבצעים צבאיים ישראליים, אפשר לראות את המתקפה הישראלית על עזה כחלק מתוכנית "אורנים גדול" חדשה: תוכנית-על, "איראנים גדול", המפנה את המבטים מזרחה אל תוכנית הגרעין האיראנית.

לשם הבנת התסריט יש לחזור אל דברי בנימין נתניהו ואיור הפצצה המפורסם שהציג מעל בימת האו"ם: "עד האביב הבא, הכי הרבה עד הקיץ הבא, האיראנים יסיימו את ההעשרה לרמה הבינונית ויעברו לשלב הסופי של העשרה לרמה הגבוהה... משם זה עניין של כמה חודשים או אפילו כמה שבועות עד שישיגו מספיק אורניום מועשר לפצצה גרעינית ראשונה", אמר נתניהו. הוא מתח על האיור קו במארקר אדום והוסיף: "אני מאמין שמול קו אדום ברור, איראן תיסוג. זה ייתן לנו עוד זמן לעצור אותה מלהשיג נשק גרעיני", סיכם נתניהו את תחזיותיו.

גם הקדמת הבחירות קשורה קשר הדוק לקו האדום שצייר נתניהו באו"ם. שכן הבחירות היו אמורות להתקיים בנובמבר בשנה הבאה, אך נתניהו, התופש את ההתרחשויות באזור בקנה מידה משיחי, רצה להגיע אל נקודת הזמן ששירטט במארקר האדום ואל השלב שבו יצטרך לקבל החלטה קשה בנושא האיראני, כשהוא משוחרר משיקולי בחירות. זוהי, אם כן, הסיבה האמיתית להקדמת הבחירות.

חשוב לזכור בהקשר הזה, כי התפישות של נתניהו ואהוד ברק אינן שונות בהרבה. שניהם רואים מה קורה באזור ותופשים את ישראל כ"וילה בג'ונגל" המזרח תיכוני. הם צמודים זה לזה כצמד, הן פוליטי והן אנליטי.

הסיפור האיראני הוא שנמצא בראש מעייניהם. הרי שר הביטחון ברק הצהיר לא אחת על כך ש"אנחנו מתכוננים לדבר הזה", ואף הוסיף תחזית למספר הרוגים: "מלחמה זה לא פיקניק, אך בשום תרחיש אין לא 50 אלף ולא 5,000 וגם לא 500 הרוגים".

מאין שואב המוח האנליטי את התחזיות האלה על מספר ההרוגים הישראלים במבצע "איראנים גדול", שאנחנו מתכוננים אליו, כדבריו? ברור שאיש בישראל אינו מייחס לברק חוסר תבונה צבאית. בנוסף, אם מביאים בחשבון שאיש אינו שם את מבטחו אך ורק במערכות ההגנה מפני טילים כמו "כיפת ברזל", למרות ביצועיה, הרי שמוכרחה להיות במגירה האנליטית תוכנית צבאית סדורה אחרת.

ייתכן שהתשובה לשאלה קשורה למתקפה על עזה. יש להקשיב היטב לדברי נתניהו: "במוקדם או במאוחר בסיס הטרור של איראן בעזה ייעקר... עזה היא עמדה קדמית של איראן... אני לא מוכן לזה ושום מנהיג שקול לא יסכים לזה", אמר במארס במליאת הכנסת.

לכן אפשר לקרוא למבצע "עמוד ענן" בשם "איראנים קטן דרום", שנועד לשתק את האגף האיראני הדרומי. המבצע הבא יהיה "איראנים קטן צפון", שינסה להרוס את האגף האיראני מכיוון לבנון.

כך מגיעים אל הקו האדום של נתניהו - אל שלב ההחלטה על "איראנים גדול" - כשישראל משוחררת מאיום הטילים באגפים. זוהי, ככל הנראה, התוכנית של הצמד נתניהו-ברק.

פורסם: דעות-הארץ, 20 בנובמבר 2012

--
For English, press here
*
_____________________________
שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות