גויים של ששי


 

מה שנכון לשוטרים נכון גם לח״כים

השאלה המתבקשת היא, איזו משטרה צריכה להיכנס בכל הכוח?

סלמאן מצאלחה ||

גויים של ששי


"המשטרה צריכה להיכנס בכל הכוח ליישובים הערביים, להכות את כנופיות הפשע, למגר את השוק האפור והפרוטקשן ולאסוף את הנשק הלא חוקי במגזר הערבי". דברים נכוחים אלה לא נאמרו מפי פוליטיקאי המשתייך למפלגה מגוש הימין. אלה דברים שהשמיע חבר הכנסת איימן עודה ב–2019 בראיון לאריה גולן ברשת ב'. זה שנים זועקים ראשי רשויות, אישי ציבור ופוליטיקאים ערבים מעל כל במה ומול כל מיקרופון ודורשים, שמשטרת ישראל וכוחות הביטחון ייכנסו ליישובים הערביים ו"יכסחו את הצורה" לפושעים במגזר הערבי.

השאלה המתבקשת היא, איזו משטרה צריכה להיכנס בכל הכוח? האם אמורה המשטרה הזאת להיות בלי ערבים, שכל המשרתים בה הם על תקן "גויים של שישי"? הדברים נאמרים על רקע הסערה שחולל ח"כ עודה השבוע בשער שכם, בבקשו מהשוטרים הערבים במשטרת ישראל "לזרוק את הנשק ולחזור לבני עמם המקוריים", כדבריו.

ובכן, מן הראוי לקרוא לילד בשמו. הכיבוש הוא אבי אבות הטומאה ואם כל חטאת. הכיבוש הוא שורש כל הרע שמצויים בו הערבים והיהודים בארץ המאובטחת. כל מי שטוען, יהודי או ערבי, ישראלי או פלסטיני, שהסכסוך בארץ הוא סכסוך לאומי מוכרח לקבל את העיקרון, שפתרון הסכסוך יכול להיות אך ורק לאומי, על כל המשתמע מכך.

הבעיה בדרישה של עודה וחבריו איננה בצורך ואף לא בחובה האזרחית הלגיטימית להיאבק בכיבוש הרע הזה בכל דרך אפשרית. הבעיה נעוצה בהפניית הדרישה לשוטרים הערבים דווקא. היה על עודה לפנות לכלל השוטרים, בלא הבדל דת, עדה או לאום. שכן בהיותו חלק מהממסד הפוליטי הישראלי, שהכנסת היא גולת הכותרת שלו, הוא אמור לפנות לכלל האזרחים, ולא למסגר את עצמו בנישה בדלנית שאינה מובילה לשום מקום.

מי שנלחם לרוץ לכנסת ולהיות חלק ממוסדות המדינה "היהודית" ולהישבע אמונים לה אינו יכול לדרוש מאזרחים אחרים לא להיות חלק מהמוסדות של אותה מדינה, שכן נאה דורש נאה מקיים. דרישה כזאת מחייבת אותו להיות הראשון שיתפטר מהכנסת, ולא להיות עלה תאנה המכסה על ערוותה.

אני נוטה להאמין שכל הפרשה נובעת מהמאבקים הפנימיים בין המפלגות וחברי הכנסת הערבים. אולי זה חיפוש אחר תשומת לב בעקבות הנסיקה התקשורתית של ח"כ מנסור עבאס, לאחר השתלבות רע"ם בקואליציה. הכנסת בישראל, כמו כל פרלמנט, ולא חשוב באיזו מדינה ושל איזה עם, היא כיכר השוק הפוליטית. או שאתה נמנה עם הקואליציה, או שאתה נמנה עם האופוזיציה שמבקשת להחליף את הממשלה ולשלוט במקומה. זהו המשחק הפוליטי בכל מגרש דמוקרטי תקין.

כידוע, פתגמים יודעים לסכם חוויות חיים במעט מלים. דומה שח"כ עבאס החליט לנהוג לאור הפתגם הערבי העממי "מן חדֿר אל־סוק באע וואשתרא" — מי שהולך לשוק הוא אחד משניים: או שהוא מוכר, או שהוא קונה.

דומה, שההתנהלות של עבאס מוציאה את חברי הרשימה המשותפת מדעתם, אם ישנה כזאת בכלל.

הארץ, 14.4.22
For Arabic, press here



שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות