על עורו וחברבורותיו של נתניהו


סלמאן מצאלחה


על עורו וחברבורותיו של נתניהו


בעקבות הצבעת גרמניה במועצת הבטחון בעד גינוי ההתנחלויות בשטחים הכבושים יזם ראש הממשלה בנימין נתניהו שיחת בירור, ליתר דיוק טרוניה, עם הקנצלרית אנגלה מרקל. סביר להניח, כי בשיחה הוא ניסה לשחק שוב על רגשי הגרמנים והביע באוזניה אכזבה עמוקה מהצבעת גרמניה. זו, כנראה, הסיבה לכך שהקנצלרית רתחה מזעם והשיחה ביניהם הגיעה לטונים צורמים, כפי שדווחה התקשורת.


"אשא נאום מדיני חדש בתוך שבועיים-שלושה", ניסה נתניהו להתגונן ולהפיג מעט את המתח שעלה בשיחה. והנה, לא שבוע אחד חלף ולא שבועיים מאז ההבטחה שנתן לה. שבועות חלפו מאז ואין נאום, אין מדיני ואין חדש, לא תחת השמש ואף לא תחת השמשיה של נתניהו.

בימים אלה מרבים לדווח באמצעי התקשורת על כך שראש-הממשלה עמל בקדחתנות על נאום מדיני חשוב, בר-אילן 2 קוראים לו, שהוא אמור לשאת בפני שני בתי הנבחרים בארה"ב. ובכן, פעם נוספת בורח נתניהו אל מגרש המשחקים החביב עליו - אמריקה. שם באמריקה, הוא מקווה, יטילו בני-בריתו הרפובליקנים או האוונגליסטים הסהרוריים את כל כובד משקלם ויהוו עבורו קהל אוהדים מחריש אוזניים במגרש "הבית" שלו. הוא מניח כי השופט אובמה, שעיניו נשואות עכשיו לקדנציה שניה, יעלים עין מן העבירות הבוטות שהוא, נתניהו, מבצע על כל צעד ושעל על כר הדשא הפוליטי במזרח התיכון.

מה כבר הוא יכול למכור שם באמריקה? עוד אנגלית מצועצעת שתיקרא, משום מה, נאום מדיני חשוב. הפתגם הערבי אומר: כל הגדל על דבר-מה בבית אביו ואמו הוא עתיד להזדקן עימו. כלומר קשה, ואולי אף בלתי אפשרי, שאנשים יהפכו את עורם ויפנו עורף לכל החינוך שקיבלו מהוריהם או מסביבתם הקרובה. האם, אחרי כל השנים האלה עם החינוך שקיבל, יש לנתניהו הרצון, הכלים והעוז למחוק את כל חברבורות האידיאולוגיה שקיבל בבית-אבא?

אין מה לצפות מן מנאום בר אילן 2. כפי שבר-אילן הקודם היה אך ורק אחיזת עיניים, אפשר לנחש מה מחכה לנו בנאום החדש. על הנאום הראשון סיפרו לנו, כי עד אחר הצהריים היו שלוש גרסאות לנאום, ורק זמן קצר לפני שעלה לנאום הוא בחר בגרסה אחת מבין השלוש.

מה כבר אמר בבר-אילן 1 שגרם לרבים לקנות ממנו את הסחורה הפגומה? מדינה פלסטינית מפורזת? מדינה איפה, מתי, על איזה שטח? צריך לזכור, בנאום בר-אילן ההוא אמר נתניהו גם: "אמרתי לאובמה - אם נסכים על המהות, הטרמינולוגיה לא תהווה בעיה". אכן, הטרמינולוגיה איננה הבעיה.

ובכן, המהות היא היא הבעיה אצל נתניהו. ומהי המהות הזאת? התשובה נמצאת בפתגם הערבי שהובא לעיל. אני נוטה יותר להאמין לדבריו של האבא, בן ציון נתניהו, אביו של ראש-הממשלה. שכן, בשיחה עם ערוץ 2 הוא חשף דבר מה על צפונות ליבו של הבן: "בנימין לא תומך במדינה פלסטינית, אלא רק בתנאים שהערבים לא יקבלו לעולם. שמעתי זאת ממנו", סיפור נתניהו האבא.

אם כן, זוהי המהות הבעייתית שחוסמת כל דרך לפתרון הסיכסוך. מהות בעייתית זו איננה נחלתו של נתניהו בלבד. היא נחלת הממשלה כולה על שלל מפלגות הקואליציה, כמו גם מפלגות שנמצאות באופוזיציה.

עכשיו, איזה מוצר חדש, ללא פגם, הוא יכול למכור לאובמה בנאומו החדש? על ענין כגון דא אפשר לחזור ולהעמיק במאמר הפתגם. ובפרפרזה על דבר הנביא, אפשר לומר גם: היהפוך ביבי עורו ונתניהו חברבורותיו?
*
_________________
שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות