17 בדצמבר 2013

כתוב חיבור קצר נגד האויב הציוני

איך לומדים בסוריה?
באחרונה ערכתי בדיקה של ספרי לימוד סוריים, ומה מתברר? מאות אלפי הרוגים ופצועים ומיליוני פליטים שנפוצו לכל עבר, לא עושים רושם על משרד החינוך הסורי.

סלמאן מצאלחה ||
כתוב חיבור קצר נגד האויב הציוני

״הצבא של האויב, כפי שלימדו אותנו בבתי הספר, הוא הצבא שמטפל בנו כעת״, אמרה הצעירה הסורית המטופלת בבית חולים בנהריה לריאד עלי, בכתבה ששודרה בערוץ 1. ספרי לימוד הם מראה, המשקפת את המגמות החברתיות, התרבותיות והפוליטיות של החברה שבה הם נערכים. באמצעות ספרים לא רק מארגנים את הידע הבסיסי שמוכתב על ידי השלטון, אלא מנחילים לדורות הבאים את מכלול הנורמות המוסריות של החברה.

לא אחת נשמעות כאן, ובצדק כמובן, טענות נגד משרד החינוך והממונים על תוכניות הלימודים - על התכנים המוכתבים לתלמידים באמצעות ספרי הלימוד. לפני שנתיים אף התרעמו אנשי חינוך במגזר הערבי על מצב ספרי הלימוד, הכוללים אלפי טעויות בערבית. היו גם כאלה שניסו לראות בכך עוד ״מזימה ציונית״ שנועדה לקלקל את שפתם ומורשתם של התלמידים הערבים.

באחרונה ערכתי בדיקה של ספרי לימוד סוריים, ומה מתברר? מאות אלפי הרוגים ופצועים ומיליוני פליטים שנפוצו לכל עבר, לא עושים רושם על משרד החינוך הסורי. דומה כי המשטר חי בהכחשה וממשיך, כדרכו, להנחיל לדורות הבאים את העובש החינוכי הרגיל. באחד מספרי הלימוד לכיתה ז׳ מתבקשים התלמידים לכתוב חיבור. על מה החיבור? הנה המטלה שהתלמידים מתבקשים למלא: ”צפית בתמונות בטלוויזיה המראות את מעשי הטבח שמבצעים הציונים בפלסטין הכבושה. כתוב חיבור קצר שבו אתה מביע את רגשותיך נגד האויב שאינו מרחם על זקן וטף!“

בפרק אחר נדרשים התלמידים ללמוד את הטיית הפועל בזמן עתיד, תוך מילוי מטלה: ״כתוב חיבור קצר שבו אתה מזהיר את האויב הציוני מן ההשלכות של התקפותיו הנשנות על בני עמנו באדמה הכבושה. השתמש בפעלים בעתיד״.

הילדים הסורים, שלבטח רואים מה שקורה סביבם ואף חווים עם משפחותיהם, על בשרם, את המוראות והזוועות בארצם, גדלים בעולם שבו ההכחשה הטוטלית של המציאות מוכתבת על ידי השליט העריץ ללא כל אפשרות לערער עליה. ועל מנת שלא יהיו אי־הבנות, חלילה, הרי שבאותו ספר לימוד מודפס נאום שלם של בשאר אל־אסד בוועידת הפסגה הערבית שנערכה בדמשק במארס 2008. הנאום מובא בספר הלימוד לכיתה ז׳ כפרק העוסק בהבנת הנקרא. בין השאלות העוסקות בו מופיעה השאלה: ״דמותו של כבוד הנשיא התאפיינה בעומק הפטריוטי והלאומי שלה... תן דוגמאות מהנאום שמעידות על כך״.

גם בלימודי הדקדוק והתחביר של השפה הערבית נדרש התלמיד הסורי ללכת עקב בצד אגודל בנתיב שמתווה לו השלטון. למשל, הוא נאלץ להצביע על תופעות תחביריות במשפטים כמו: ״אין האויב מכיר אלא את שפת ההרג וההרס...״, או: ״האויב טרם הבין שאנחנו יכולים להביס אותו״.

ואם לא די בכך, באים לימודי ההבעה בכתב כדי להשלים את התמונה החינוכית. תלמידי כיתה ז׳ בבתי הספר הסוריים נדרשים לבצע את המשימה הבאה: ״כתוב פיסקה שבה אתה מביע את שכנועך העמוק, כי יבוא סופו של האויב הציוני״.

מה יש לומר? עם אווילות פדגוגית כגון זו, לא קשה לנחש שמובטחים חיים ארוכים מאוד ל״אויב״ הציוני הזה.
*
פורסם: דעות-הארץ, 17.12.2013
***



שיתופים:



תגובות בפייסבוק:

0 תגובות::

הוסף רשומת תגובה

  • מזרח-תיכון

    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

    למה אמריקה אוהבת מלחמות

    התנהלות המעצמות, ובראשן ארה״ב, מול איראן איננה מפתיעה; השלום במזרח התיכון הוא האויב מספר אחת של יצרניות הנשק הגדולות...

    כל הפרטים

  • ישראל-פלסטין

    תש״ח בעיניים ערביות

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

    ישראל כמדינה ערבית

    "ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.

הקש על התמונה לשליחת דוא״ל

קלאסי

***
ג׳אז


ארכיון הצד הזה

מבחר נושאים

 
  • מסות

    עיר הפרח המהלך

    רק העיר ירושלים מסוגלת להלֵּך על החבל הנמתח בין שדים רדומים לבין פּרח שנשכח...

    כל הפרטים

    כל הצפורים מוליכות לרומא

    כשחלפה באופק עננה שחורה של צפורים ונחתה במטעים בשלהי הסתיו‮, ‬יצאו אנשי הכפר ובידיהם כל מיני רעשנים ואצו לגרש את הצפורים הפולשניות כדי להציל את יבולי הזיתים‮, ‬מקור מחייתם העיקרי בימים ההם‮.

    כל הפרטים



  • סיפור

    צפירת הרגעה

    כשנורית צור התקשרה לאמיר לשאול לשלומו "בימים טרופים אלה" כלשונה, נשמעה בקולה נימה קצת מבודחת, אם כי לא הצליחה להסתיר בה את החרדה הגדולה שלה...

    כל הפרטים


    מדרש

    על קופים וחזירים

    מדי פעם בפעם מובאים בתקשורת העברית דברי שטנה הנאמרים על-ידי מטיפים אסלאמיים או מובאים ציטוטים, מן העתונות או מכתובים ערביים אחרים, המדמים את היהודים לקופים וחזירים. בהתייחסות למובאות האלה תמיד נעלם מעיני הקורא העברי מקור הדימוי הזה והרקע עליו צמח.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.
  • שיר

    מאותו עפר

    וְשׁוּב דִּמְדּוּמִים וְשׁוּב רוּחַ יָם רְעוּדָה.
    וְלֹא הִבְהֵב בָּאֹפֶק סִימָן כָּלְשֶׁהוּ לְהֲקָלָה.
    וּכְבָר הָיָה יָדוּעַ שֶׁהָעִנְיָנִים יֵלְכוּ וְיִסְתַּבְּכוּ.
    וְהֵם אָכֵן הָלְכוּ וְהסְתַּבְּכוּ.

    כל הפרטים

  • שיר

    בחיפה, מול הים

    בְּחַיְפָה, מוּל הַיָּם, רֵיחוֹת הַמֶּלַח
    עוֹלִים מִתּוֹךְ הָאֲדָמָה. וְשֶׁמֶשׁ
    הַתּוֹלָה עַל עֵץ פּוֹרֶמֶת רוּחַ.
    בְּתוֹךְ שְׁוּרַת עֵצִים טוֹבֶלֶת אֶבֶן,
    נִטְּעוּ גְבָרִים, נָשִׁים וְאֵלֶם. דַּיָּרִים
    בְּבֵית דִּירוֹת וּשְׁמוֹ מוֹלֶדֶת.

    כל הפרטים

  • שיר

    על חופש היצירה בעידן הלאומי


    מִכֵּיוָן שֶׁאֵינֶנִּי מְדִינָה, לֹא גְבוּלוֹת
    בְּטוּחִים לִי, אוֹ צָבָא שֶׁשּׁוֹמֵר יוֹם
    וָלַיְלָה עַל חַיֵּי חַיָּלָיו. וְאֵין קַו
    צִבְעוֹנִי שֶׁמָּתַח גֶנֶרָל מְאֻבָּק בְּשׁוּלֵי
    נִצְחוֹנוֹתָיו.

    כל הפרטים