לימודי דיבה

"תלמדו עברית״, האיץ נתניהו בתלמידים הערבים כמי שאינו יודע שלימודי העברית הם חלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים שלהם. אולם לא רק עברית צריך ללמוד.

סלמאן מצאלחה ||

לימודי דיבה


לפתע נחה עליו הרוח והוא נזכר איך צריך לנהוג ראש הממשלה של ״כולם״ במדינה מתוקנת. לא באוטובוסים, אלא בשיירה של מכוניות שרד ומאבטחים הוא נהר אל הכפר טמרה. כך בחר בנימין נתניהו לפתוח את שנת הלימודים.

לא נהיה קטנוניים ולא נחפש מניעים עלומים מאחורי הצעד. כולם צפו בו נואם בלהט וקורא לתלמידים: ״תלמדו עברית״ ומדגיש בקול ניחר: ״ותלמדו את האמת״. מלים כדורבנות. מי לא ירצה ללמוד את האמת? אולם חקר האמת דורש הרחבת אופקים ועידוד התלמידים לשאול שאלות, להטיל ספקות ולערער על מוסכמות.

אמיתות מוסכמות קיימות רק במתמטיקה. בתחומי מדע אחרים כל מסקנה כפופה לבדיקות ולניסויים, להפרכה ולאישוש. ודאי ידוע לראש הממשלה, שמתמטיקה ומדעים הם חלק מלימודי הליבה שבתי הספר הערביים מחויבים בהם. אין זה סביר שהוא חושב שמורים ערבים מרביצים בתלמידיהם תורות מדעיות מזויפות. יש להניח שכוונתו היתה לאמת אחרת, ״אמת״ היסטורית. ובמלים אחרות, ל״אמת״ הציונית היוצאת מפיו, שנודע בהפקת מרגליות היסטוריות. האם כשהאיץ בתלמידים ללמוד את האמת הוא התכוון ל״אמת״ שהפריח, כשטען שהמופתי שיכנע את היטלר לאמץ את הפתרון הסופי?

״תלמדו עברית״, האיץ נתניהו בתלמידים הערבים כמי שאינו יודע שלימודי העברית הם חלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים שלהם. אולם לא רק עברית צריך ללמוד. צריך ללמוד מדעים, אמנויות, היסטוריה, פילוסופיה, מדע הדתות וכו׳. צריך מדיניות חינוכית וחברתית המלווה בתוכניות אופרטיביות, שאותן אמורה לממש הזרוע המבצעת שהוא עומד בראשה. מיותר לציין, שמדיניות כזו צריכה להיות מונהגת בכל מוסדות הלימוד של ילדי ישראל, על שלל עדותיהם.

לא סיסמאות ריקות צריך להפריח ראש הממשלה. הנה, למשל, באחרונה פורסם דו"ח שבישר, כי בשנים האחרונות חלה הידרדרות בציוני הבגרות בספרות והבעה. צריך להזכיר לממשלה ולעומד בראשה שעושר רוחני ולשוני אינם דבר של מה בכך. ההידרדרות הזאת היא אחד הגורמים העיקריים לעליית מפלס האלימות המשתוללת בבתי הספר ובחברה הישראלית.

לכן, לא דילול של מדעי הרוח צריך להנהיג, אלא להיפך. לצד הקניית כלים מדעיים לתלמידים שיסייעו להם בהתמודדות עם העולם המודרני, צריך להקנות להם גם כלים במדעי הרוח, ובמרכזם עושר לשוני בעברית, בערבית ובאנגלית. אלה ירחיבו את דעתם בתחומים רבים, יפחיתו את המתחים ויורידו את מפלס האלימות. דומה כי ראש הממשלה, כשאר השרים הסרים לגחמותיו, לא מתכוון ברצינות שהתלמידים הערבים, ותלמידי ישראל בכלל, ילמדו לחשוב, לא בעברית ולא בערבית. הוא לא מתכוון שהתלמידים ילמדו לשאול שאלות ולערער על אמיתות המוקנות להם על ידי הממסד.

מיותר לציין, כי בתחומי הרוח אין אמיתות שלא ניתנות להפרכה. ה״אמיתות״ במדעי הרוח הן סוג של רשומון. לכן, כדי להגיע לחקר ה״אמת״ בתחומים האלה צריך להקיף את הנושא הנלמד מכל זווית אפשרית. וכדי לעשות כן יש צורך להפקיד את מערכת החינוך בידי אנשים ראויים; ובפרפראזה: תדע כל אם ישראלית, יהודייה כערבייה, שהיא מפקידה את ילדיה לא רק בידי מחנכים ראויים, אלא בעיקר בידי שרים ראויים.

דומה כי שרים כאלה לא מצויים במקומותינו בשנים האחרונות.
*
הארץ, 9 בספטמבר 2016


שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 ת ג ו ב ו ת:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 

מבט לילי, ירושלים (צילום: ס. מ.)
קוראים ותגובות