יום שישי, 9 בספטמבר 2016

לימודי דיבה

״תלמדו עברית״, האיץ נתניהו בתלמידים הערבים כמי שאינו יודע שלימודי העברית הם חלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים שלהם. אולם לא רק עברית צריך ללמוד.

סלמאן מצאלחה ||

לימודי דיבה


לפתע נחה עליו הרוח והוא נזכר איך צריך לנהוג ראש הממשלה של ״כולם״ במדינה מתוקנת. לא באוטובוסים, אלא בשיירה של מכוניות שרד ומאבטחים הוא נהר אל הכפר טמרה. כך בחר בנימין נתניהו לפתוח את שנת הלימודים.

לא נהיה קטנוניים ולא נחפש מניעים עלומים מאחורי הצעד. כולם צפו בו נואם בלהט וקורא לתלמידים: ״תלמדו עברית״ ומדגיש בקול ניחר: ״ותלמדו את האמת״. מלים כדורבנות. מי לא ירצה ללמוד את האמת? אולם חקר האמת דורש הרחבת אופקים ועידוד התלמידים לשאול שאלות, להטיל ספקות ולערער על מוסכמות.

אמיתות מוסכמות קיימות רק במתמטיקה. בתחומי מדע אחרים כל מסקנה כפופה לבדיקות ולניסויים, להפרכה ולאישוש. ודאי ידוע לראש הממשלה, שמתמטיקה ומדעים הם חלק מלימודי הליבה שבתי הספר הערביים מחויבים בהם. אין זה סביר שהוא חושב שמורים ערבים מרביצים בתלמידיהם תורות מדעיות מזויפות. יש להניח שכוונתו היתה לאמת אחרת, ״אמת״ היסטורית. ובמלים אחרות, ל״אמת״ הציונית היוצאת מפיו, שנודע בהפקת מרגליות היסטוריות. האם כשהאיץ בתלמידים ללמוד את האמת הוא התכוון ל״אמת״ שהפריח, כשטען שהמופתי שיכנע את היטלר לאמץ את הפתרון הסופי?

״תלמדו עברית״, האיץ נתניהו בתלמידים הערבים כמי שאינו יודע שלימודי העברית הם חלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים שלהם. אולם לא רק עברית צריך ללמוד. צריך ללמוד מדעים, אמנויות, היסטוריה, פילוסופיה, מדע הדתות וכו׳. צריך מדיניות חינוכית וחברתית המלווה בתוכניות אופרטיביות, שאותן אמורה לממש הזרוע המבצעת שהוא עומד בראשה. מיותר לציין, שמדיניות כזו צריכה להיות מונהגת בכל מוסדות הלימוד של ילדי ישראל, על שלל עדותיהם.

לא סיסמאות ריקות צריך להפריח ראש הממשלה. הנה, למשל, באחרונה פורסם דו"ח שבישר, כי בשנים האחרונות חלה הידרדרות בציוני הבגרות בספרות והבעה. צריך להזכיר לממשלה ולעומד בראשה שעושר רוחני ולשוני אינם דבר של מה בכך. ההידרדרות הזאת היא אחד הגורמים העיקריים לעליית מפלס האלימות המשתוללת בבתי הספר ובחברה הישראלית.
לכן, לא דילול של מדעי הרוח צריך להנהיג, אלא להיפך. לצד הקניית כלים מדעיים לתלמידים שיסייעו להם בהתמודדות עם העולם המודרני, צריך להקנות להם גם כלים במדעי הרוח, ובמרכזם עושר לשוני בעברית, בערבית ובאנגלית. אלה ירחיבו את דעתם בתחומים רבים, יפחיתו את המתחים ויורידו את מפלס האלימות. דומה כי ראש הממשלה, כשאר השרים הסרים לגחמותיו, לא מתכוון ברצינות שהתלמידים הערבים, ותלמידי ישראל בכלל, ילמדו לחשוב, לא בעברית ולא בערבית. הוא לא מתכוון שהתלמידים ילמדו לשאול שאלות ולערער על אמיתות המוקנות להם על ידי הממסד.

מיותר לציין, כי בתחומי הרוח אין אמיתות שלא ניתנות להפרכה. ה״אמיתות״ במדעי הרוח הן סוג של רשומון. לכן, כדי להגיע לחקר ה״אמת״ בתחומים האלה צריך להקיף את הנושא הנלמד מכל זווית אפשרית. וכדי לעשות כן יש צורך להפקיד את מערכת החינוך בידי אנשים ראויים; ובפרפראזה: תדע כל אם ישראלית, יהודייה כערבייה, שהיא מפקידה את ילדיה לא רק בידי מחנכים ראויים, אלא בעיקר בידי שרים ראויים.

דומה כי שרים כאלה לא מצויים במקומותינו בשנים האחרונות.
*
הארץ, 9 בספטמבר 2016



שיתופים:



תגובות בפייסבוק:

0 תגובות::

הוסף רשומת תגובה

  • מזרח-תיכון

    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

    למה אמריקה אוהבת מלחמות

    התנהלות המעצמות, ובראשן ארה״ב, מול איראן איננה מפתיעה; השלום במזרח התיכון הוא האויב מספר אחת של יצרניות הנשק הגדולות...

    כל הפרטים

  • ישראל-פלסטין

    תש״ח בעיניים ערביות

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

    ישראל כמדינה ערבית

    "ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.

קלאסי

***
ג׳אז


ארכיון הצד הזה

מבחר נושאים

 
  • מסות

    עיר הפרח המהלך

    רק העיר ירושלים מסוגלת להלֵּך על החבל הנמתח בין שדים רדומים לבין פּרח שנשכח...

    כל הפרטים

    כל הצפורים מוליכות לרומא

    כשחלפה באופק עננה שחורה של צפורים ונחתה במטעים בשלהי הסתיו‮, ‬יצאו אנשי הכפר ובידיהם כל מיני רעשנים ואצו לגרש את הצפורים הפולשניות כדי להציל את יבולי הזיתים‮, ‬מקור מחייתם העיקרי בימים ההם‮.

    כל הפרטים



  • סיפור

    צפירת הרגעה

    כשנורית צור התקשרה לאמיר לשאול לשלומו "בימים טרופים אלה" כלשונה, נשמעה בקולה נימה קצת מבודחת, אם כי לא הצליחה להסתיר בה את החרדה הגדולה שלה...

    כל הפרטים


    מדרש

    על קופים וחזירים

    מדי פעם בפעם מובאים בתקשורת העברית דברי שטנה הנאמרים על-ידי מטיפים אסלאמיים או מובאים ציטוטים, מן העתונות או מכתובים ערביים אחרים, המדמים את היהודים לקופים וחזירים. בהתייחסות למובאות האלה תמיד נעלם מעיני הקורא העברי מקור הדימוי הזה והרקע עליו צמח.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.
  • שיר

    מאותו עפר

    וְשׁוּב דִּמְדּוּמִים וְשׁוּב רוּחַ יָם רְעוּדָה.
    וְלֹא הִבְהֵב בָּאֹפֶק סִימָן כָּלְשֶׁהוּ לְהֲקָלָה.
    וּכְבָר הָיָה יָדוּעַ שֶׁהָעִנְיָנִים יֵלְכוּ וְיִסְתַּבְּכוּ.
    וְהֵם אָכֵן הָלְכוּ וְהסְתַּבְּכוּ.

    כל הפרטים

  • שיר

    בחיפה, מול הים

    בְּחַיְפָה, מוּל הַיָּם, רֵיחוֹת הַמֶּלַח
    עוֹלִים מִתּוֹךְ הָאֲדָמָה. וְשֶׁמֶשׁ
    הַתּוֹלָה עַל עֵץ פּוֹרֶמֶת רוּחַ.
    בְּתוֹךְ שְׁוּרַת עֵצִים טוֹבֶלֶת אֶבֶן,
    נִטְּעוּ גְבָרִים, נָשִׁים וְאֵלֶם. דַּיָּרִים
    בְּבֵית דִּירוֹת וּשְׁמוֹ מוֹלֶדֶת.

    כל הפרטים

  • שיר

    על חופש היצירה בעידן הלאומי


    מִכֵּיוָן שֶׁאֵינֶנִּי מְדִינָה, לֹא גְבוּלוֹת
    בְּטוּחִים לִי, אוֹ צָבָא שֶׁשּׁוֹמֵר יוֹם
    וָלַיְלָה עַל חַיֵּי חַיָּלָיו. וְאֵין קַו
    צִבְעוֹנִי שֶׁמָּתַח גֶנֶרָל מְאֻבָּק בְּשׁוּלֵי
    נִצְחוֹנוֹתָיו.

    כל הפרטים