דוב בער שטיינהארט || ספוני טמוני חול

חדשות מן העבר -

ואני אוכל לגלות סוד כמוס להבאראָן, אשר שמעתי מאיש מהימן ששמע בפירוש מפי ... כי בשני הכלבים האלה נתגלגלו שתי נשמות של אפיקורסים גדולים ר״ל....

דוב בער שטיינהארט || ספוני טמוני חול

פסל אבן שיש גדול מאד מצאו הערביים במעבה האדמה בעיר גאזא (גת) לפני ירחים אחדים, ולא ידעו מה לעשות בו עד עתה. ובשבוע העבר השיגו פקודה מסטאמבול בירת ממשלתנו להביאו לחוף יפו ולהורידו משם באניה ״לבית אוסף דברים עתיקים״ בקונסטנטינופול. הפסל הזה הוא דמות אחד הענקים לפנים ועודנו במצב טוב, כי לא יחסר בו שום דבר, רק אזרועו הימנית נשברה מקנה. הבאראָן פאָן גוסטינאָוו הרוססי המתגורר עתה ביפו רצה ליתן להערביים כחמש מאות נאפוליון זהב במחיר הפסל, אך הם לא אבו למכרו, כי חזקה עליהם פקודת הפחה לשלחו לסטאמבול.

מה נואל הבאראָן הזה בחפצו להוציא סך עצום כזה על אבן אחת אשר אין בה רוח חיים! הלא טוב טוב מזה עשה, לו הואיל לקנות מידי הקנאים השחורים בקריתנו הקדושה את שני הכלבים אשר עליהם נדבקו שמו ושם הר״ר פינס, וגם את השופר הגדול אשר בו החרימו אותנו החסידים הקארלינים ואשר לפי דבריהם יתקע בשופר הזה משיח צדקנו ביום הגדול כאשר יבא במהרה לקבץ נדחי ישראל מארבע כנפות הארץ; כי לו קנה את אלה ידע כי בא כספו לתכלית נרצה, כי בודאי יוציאו הקנאים את הכסף על בית היתומים אשר יאמרו ליסד בקרוב, והבאראָן היה זוכה בדברים יקרים ״מסגולות קדושי ירושלים״, אשר לאו כל אדם זוכה.

ואני אוכל לגלות סוד כמוס להבאראָן, אשר שמעתי מאיש מהימן ששמע בפירוש מפי ... כי בשני הכלבים האלה נתגלגלו שתי נשמות של אפיקורסים גדולים ר״ל. שם האחד היה ״אוריאל אקאָסטא״ ושם השני ״ברוך שפינוצא״, אשר קמו בימיהם להעביר את ב״י מאחרי ה׳ ולהכשילם בחקירות הבליות וחכמות חיצוניות ר״ל. ובזאת אשר נתלו עליהם שמות האפיקורסים הירושלמים יבואו לידי תיקון!

אולי ימצאו ברוסיא אנשים משכילים מכת שפינוצא אשר יחפצו לקנות את נשמת האדם הגדול הזה המגולגלת בגווית כלב עז נפש ולפדותה מנדודיה אשר שבעה במשך מאתיים שנה מיום מותו, יואילו בטובם לפנות אל: J. Urenstein et Sohn בירושלים והקונה לא יתחרט, ובזה יגדיל חסדו עם הפילוסוף הזה, רב יתר מאשר עשו מעריציו בכל הארצות ובכל הגוים בהעמידם צלם דמות תבניתו בשוק האאג קרית המלוכה בהולנדיא.

דוב בער שטיינהארט

מקור: המליץ - 14 דצמבר 1880

ס.מ.


שיתופים:

תגובות בפייסבוק:



תגובות באתר:
ניתן להשאיר תגובה כאן.

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

במרחב
  • בימים ההם בזמן הזה

    בטרם מעלים האיסלאמיסטים את תפארת העבר על ראש שמחתם, יש אם כן להזכיר להם שהשגשוג המדעי והתרבותי אז התרחש דווקא בזכות הקפיצה מעל משוכת האיסלאם האורתודוקסי השמרני…


    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

  • האור מגיע ממערב

    ”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור…


    על האורה בקצה הג׳ורה

    אפשר להירגע. מה שאירע בתוניסיה לא עתיד לחזור על עצמו במדינות ערב האחרות. אמנם, הפלת דיקטטור על ידי התקוממות עממית מפיחה רוח חדשה, ואולי אף שביב של תקווה, בקרב רבים באזור, אבל מכאן ועד לחגיגות...

    כל הפרטים

בארץ
  • ערבי בכל ניידת

    היחסים בין הציבור הערבי לשלטון המרכזי לא יכולים להמשיך להתנהל במתכונתם הנוכחית, המעוותת. השלטונות חייבים להפנים את העיקרון של אזרחות שווה לכלל האזרחים, על כל המשתמע מהדבר...

    ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • נחשפה ערוות השמאל

    השיח הפוליטי בקרב מה שמכונה בטעות "שמאל" בישראל הוא שיח עקר, שלא ישנה את המצב הקיים. מדברים שפורסמו לאחרונה ב"הארץ" על ידי כותבים הנמנים עם מחנה השמאל כביכול, מצטיירת תמונה עגומה. השיח תחום בגבולות אתניים יהודיים.

    ספסרי הדת

    הנה נודע לנו באחרונה, כי בספרי הלימוד שבהם משתמשים בזרם הממלכתי־הדתי מצנזר משרד החינוך פרקים העוסקים ברביית האדם. זאת, מתוך היענות לבקשות מצד מערכת החינוך הממלכתית־הדתית.
  • ערבי, דבר ערבית

    גם הערבים מזלזלים בשפת אמם ונותנים יד לדחיקתה מהמרחב הציבורי. עדות לכך ניבטת מכל פינה ביישובים הערביים. השלטים והמודעות המתנוססים על בתי עסק ומשתלטים על הנוף העירוני הם כמעט על טהרת השפה העברית.

    יהודית ודגנרטית

    אפשר להירגע. לא תקום כאן מדינה דו־לאומית. הטעם לכך פשוט: בשטח שמשתרע בין הים לירדן אין שני לאומים מגובשים לצורך ריקוד הטנגו הזה.
ישראל-פלסטין
  • תש״ח בערבית

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

  • בעקבות המופתי

    מכיוון ששמו של המופתי, חאג׳ אמין אל־חוסייני, התגלגל באחרונה על לשונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החלטתי לנצל את השהות בברלין כדי להתחקות אחר עקבותיו של ״הצורר״ הפלסטיני...

    כל הפרטים

מגרות
  • על קופים וחזירים

    ויהי כאשר ישבו בני ישראל במדין ויאסור עליהם אללה ביום השבת את הדגים: הן דיג והן אכילה. ויהי כאשר באה השבת ויבואו הדגים על כל סוגיהם, ובא מקרל, ובאה דניס, ובא לברק, ובאו אלתית ואספמיא אל חוף ימם. ויהי בצאת השבת וישובו כל הדגים כולם אל לב ים, ולא שזפו עיני בני ישראל עוד דג, קטן כגדול, עד לבוא השבת הבאה. והיה כדבר הזה ימים רבים.
  • רצח לשם כבוד

    אין ישוב ערבי, בארץ או בחוץ לארץ, שלא ידע רציחות על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה". אינטלקטואלים ערבים רפי שכל מנסים להמעיט מחומרת המעשים האלה בטיעונים שונים, לרבות השוואת רצח על "כבוד המשפחה" ל"רצח על רקע רומנטי"...

ארכיון

 
תרגומים
  • מרטין נימלר

    בַּהַתְחָלָה בָּאוּ אֶל הַקּוֹמוּנִיסְטִים
    וְלֹא הֵרַמְתִּי אֶת קוֹלִי,
    כִּי לֹא הָיִּיתִי קוֹמוּנִיסְט;

    כל הפרטים

  • בלקרישנא סאמא

    מִי שֶׁאוֹהֵב פְּרָחִים, יֵשׁ לוֹ לֵב כֹּה רָגִישׁ.
    מִי שֶׁלֹּא יָכֹל לִתְלֹשׁ אֶת כּוֹתַרְתָּם,
    לוֹ וַדַּאי לֵב אָצִיל.

  • שרון אולדס

    אֵיךְ הֵם עוֹשִֹים אֶת זֶה, אֵלֶּה הָעוֹשִֹים אַהֲבָה
    לְלֹא אַהֲבָה? יָפִים כְּמוֹ רַקְדָּנִים
    מַחֲלִיקִים אֶחָד עַל גַּבֵּי הַשֵּׁנִי כְּגוֹלְשִׁים
    עַל קֶרַח, אֶצְבְּעוֹתֵיהֶם נְעוּצוֹת זֶה
    בְּגוּפוֹ שֶׁל זֶה, פְּנֵיהֶם
קולות באפלה
  • תגובות אחרונות

  • מבחר נושאים