דוב בער שטיינהארט || ספוני טמוני חול

חדשות מן העבר -

ואני אוכל לגלות סוד כמוס להבאראָן, אשר שמעתי מאיש מהימן ששמע בפירוש מפי ... כי בשני הכלבים האלה נתגלגלו שתי נשמות של אפיקורסים גדולים ר״ל....

דוב בער שטיינהארט || ספוני טמוני חול

פסל אבן שיש גדול מאד מצאו הערביים במעבה האדמה בעיר גאזא (גת) לפני ירחים אחדים, ולא ידעו מה לעשות בו עד עתה. ובשבוע העבר השיגו פקודה מסטאמבול בירת ממשלתנו להביאו לחוף יפו ולהורידו משם באניה ״לבית אוסף דברים עתיקים״ בקונסטנטינופול. הפסל הזה הוא דמות אחד הענקים לפנים ועודנו במצב טוב, כי לא יחסר בו שום דבר, רק אזרועו הימנית נשברה מקנה. הבאראָן פאָן גוסטינאָוו הרוססי המתגורר עתה ביפו רצה ליתן להערביים כחמש מאות נאפוליון זהב במחיר הפסל, אך הם לא אבו למכרו, כי חזקה עליהם פקודת הפחה לשלחו לסטאמבול.

מה נואל הבאראָן הזה בחפצו להוציא סך עצום כזה על אבן אחת אשר אין בה רוח חיים! הלא טוב טוב מזה עשה, לו הואיל לקנות מידי הקנאים השחורים בקריתנו הקדושה את שני הכלבים אשר עליהם נדבקו שמו ושם הר״ר פינס, וגם את השופר הגדול אשר בו החרימו אותנו החסידים הקארלינים ואשר לפי דבריהם יתקע בשופר הזה משיח צדקנו ביום הגדול כאשר יבא במהרה לקבץ נדחי ישראל מארבע כנפות הארץ; כי לו קנה את אלה ידע כי בא כספו לתכלית נרצה, כי בודאי יוציאו הקנאים את הכסף על בית היתומים אשר יאמרו ליסד בקרוב, והבאראָן היה זוכה בדברים יקרים ״מסגולות קדושי ירושלים״, אשר לאו כל אדם זוכה.

ואני אוכל לגלות סוד כמוס להבאראָן, אשר שמעתי מאיש מהימן ששמע בפירוש מפי ... כי בשני הכלבים האלה נתגלגלו שתי נשמות של אפיקורסים גדולים ר״ל. שם האחד היה ״אוריאל אקאָסטא״ ושם השני ״ברוך שפינוצא״, אשר קמו בימיהם להעביר את ב״י מאחרי ה׳ ולהכשילם בחקירות הבליות וחכמות חיצוניות ר״ל. ובזאת אשר נתלו עליהם שמות האפיקורסים הירושלמים יבואו לידי תיקון!

אולי ימצאו ברוסיא אנשים משכילים מכת שפינוצא אשר יחפצו לקנות את נשמת האדם הגדול הזה המגולגלת בגווית כלב עז נפש ולפדותה מנדודיה אשר שבעה במשך מאתיים שנה מיום מותו, יואילו בטובם לפנות אל: J. Urenstein et Sohn בירושלים והקונה לא יתחרט, ובזה יגדיל חסדו עם הפילוסוף הזה, רב יתר מאשר עשו מעריציו בכל הארצות ובכל הגוים בהעמידם צלם דמות תבניתו בשוק האאג קרית המלוכה בהולנדיא.

דוב בער שטיינהארט

מקור: המליץ - 14 דצמבר 1880

ס.מ.


שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 ת ג ו ב ו ת:

הוסף רשומת תגובה

קרא עוד:
  • בכל איסלאמיסט יש סמוטריץ' לטנטי אין זה מקרה, שדאעש פועל במדינות כמו עיראק, סוריה, מצרים ולוב, שנשאו בעבר את דגל הלאומיות הערבית. סלמאן מצאלחה || בכל איסלאמיסט יש סמ… כל הפרטים
  • למה אצביע למרצ אני מודה שבמערכות הבחירות האחרונות החרמתי את הבחירות, ושמעל בימה זו קראתי באחרונה להחרים גם את הבחירות הנוכחיות. היו לי סיבות רבות בעד החרמה. הסיב… כל הפרטים
  • חבר, אתה מפגר סלמאן מצאלחה חבר, אתה מפגר (מאחורי הקלעים של השמאל ה״יהודי-ערבי״) ב-26 ביולי פירסמתי בעיתון ״הארץ״ רשימה שנשאה את הכותרת ״זה שמאל, זה?״, וב… כל הפרטים
  • מגילת השלום קבלת חזון זה היא הצעד הראשון שיוביל בסופו של דבר לסיום הסכסוך בין שני העמים. סלמאן מצאלחה מגילת השלום כל חפצי החיים בארץ הזאת חייבים ליטול את … כל הפרטים
  • ישראליזציה בקרב הציבור הערבי בניגוד לתפישה הרווחת, מתברר שהציבור הערבי משתוקק להיות שותף בקביעת סדר היום הפוליטי והחברתי במדינה. שלט בחירות של בל״ד ורע״ם בכפר ריינה סל… כל הפרטים
בארץ
  • יהודים ואחרים

    האינטרסים הבלתי יהודיים משַמרים, האינטרסים היהודיים – מהפכניים. הראשונים מכוונים לשמירת הקיים, האחרונים – ליצירת החדש, לשינוי-ערכים, לתיקון ובנין. …
    כל הפרטים
  • העבר עוד לפנינו

    הטרגדיה הישראלית־הפלסטינית היא סימפוניה נדל"נית קקופונית בלתי גמורה, הנובעת בעיקר מתפישות מנוגדות של המושג "מולדת", החוסמות כל אפשרות להסדר מוסכם בעתיד הנראה לעין...
    כל הפרטים
 
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • בין טהראן לירושלים

    פלסטין וירושלים חשובות כקליפת השום מבחינה דתית בעיני הזרם השיעי באיסלאם. השיעים לא מייחסים שום משמעות דתית לירושלים, ולא למסגד אל־אקצא.
    כל הפרטים

תרגומים
  • הולי ניר | אנ׳לא פוחד

    אֲנִי לֹא פּוֹחֵד מִכְּנֵסִיּוֹתֶיךָ
    אֲנִי לֹא פּוֹחֵד מִמִּקְדָּשֶׁיךָ
    אֲנִי לֹא פּוֹחֵד מִתְּפִלּוֹתֶיךָ
    אֲנִי פּוֹחֵד מִמָּה שֶאַתָּה מְעוֹלֵל בְּשֵׁם הָאֵל.
  • רוברט פרוסט | אש וקרח

    יֵשׁ אוֹמְרִים כִּי בְּאֵשׁ הָעוֹלָם יִגָּמֵר,
    בְּקֶרַח - יֵשׁ מִי שֶׁאוֹמֵר.
    מִן הַתְּשׁוּקָה שֶׁזָּרְמָה לִי בַּחֵךְ
    בְּמַעְדִּיפֵי הָאֵשׁ אֲנִי תּוֹמֵךְ.
  • וו. ה. אודן | בלוז לפליטים

    נֹאמַר הַנְּשָׁמוֹת בָּעִיר הַזּוֹ מוֹנוֹת עֲשָׂרָה מִלְיוֹן,
    חֶלְקָן חַיּוֹת בָּאַרְמוֹנוֹת, חֶלְקָן בְּבָתֵּי אֶבְיוֹן:
    אַךְ לָנוּ אֵין בָּהּ מָקוֹם, יַקִּירִי, בָּהּ אֵין לָנוּ מָקוֹם.