יום ראשון, 7 בפברואר 2016

דוב בער שטיינהארט || ספוני טמוני חול

חדשות מן העבר -

ואני אוכל לגלות סוד כמוס להבאראָן, אשר שמעתי מאיש מהימן ששמע בפירוש מפי ... כי בשני הכלבים האלה נתגלגלו שתי נשמות של אפיקורסים גדולים ר״ל....

דוב בער שטיינהארט || ספוני טמוני חול

פסל אבן שיש גדול מאד מצאו הערביים במעבה האדמה בעיר גאזא (גת) לפני ירחים אחדים, ולא ידעו מה לעשות בו עד עתה. ובשבוע העבר השיגו פקודה מסטאמבול בירת ממשלתנו להביאו לחוף יפו ולהורידו משם באניה ״לבית אוסף דברים עתיקים״ בקונסטנטינופול. הפסל הזה הוא דמות אחד הענקים לפנים ועודנו במצב טוב, כי לא יחסר בו שום דבר, רק אזרועו הימנית נשברה מקנה. הבאראָן פאָן גוסטינאָוו הרוססי המתגורר עתה ביפו רצה ליתן להערביים כחמש מאות נאפוליון זהב במחיר הפסל, אך הם לא אבו למכרו, כי חזקה עליהם פקודת הפחה לשלחו לסטאמבול.

מה נואל הבאראָן הזה בחפצו להוציא סך עצום כזה על אבן אחת אשר אין בה רוח חיים! הלא טוב טוב מזה עשה, לו הואיל לקנות מידי הקנאים השחורים בקריתנו הקדושה את שני הכלבים אשר עליהם נדבקו שמו ושם הר״ר פינס, וגם את השופר הגדול אשר בו החרימו אותנו החסידים הקארלינים ואשר לפי דבריהם יתקע בשופר הזה משיח צדקנו ביום הגדול כאשר יבא במהרה לקבץ נדחי ישראל מארבע כנפות הארץ; כי לו קנה את אלה ידע כי בא כספו לתכלית נרצה, כי בודאי יוציאו הקנאים את הכסף על בית היתומים אשר יאמרו ליסד בקרוב, והבאראָן היה זוכה בדברים יקרים ״מסגולות קדושי ירושלים״, אשר לאו כל אדם זוכה.

ואני אוכל לגלות סוד כמוס להבאראָן, אשר שמעתי מאיש מהימן ששמע בפירוש מפי ... כי בשני הכלבים האלה נתגלגלו שתי נשמות של אפיקורסים גדולים ר״ל. שם האחד היה ״אוריאל אקאָסטא״ ושם השני ״ברוך שפינוצא״, אשר קמו בימיהם להעביר את ב״י מאחרי ה׳ ולהכשילם בחקירות הבליות וחכמות חיצוניות ר״ל. ובזאת אשר נתלו עליהם שמות האפיקורסים הירושלמים יבואו לידי תיקון!

אולי ימצאו ברוסיא אנשים משכילים מכת שפינוצא אשר יחפצו לקנות את נשמת האדם הגדול הזה המגולגלת בגווית כלב עז נפש ולפדותה מנדודיה אשר שבעה במשך מאתיים שנה מיום מותו, יואילו בטובם לפנות אל: J. Urenstein et Sohn בירושלים והקונה לא יתחרט, ובזה יגדיל חסדו עם הפילוסוף הזה, רב יתר מאשר עשו מעריציו בכל הארצות ובכל הגוים בהעמידם צלם דמות תבניתו בשוק האאג קרית המלוכה בהולנדיא.

דוב בער שטיינהארט

מקור: המליץ - 14 דצמבר 1880

ס.מ.



שיתופים:



תגובות בפייסבוק:

0 תגובות::

הוסף רשומת תגובה

  • מזרח-תיכון

    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

    למה אמריקה אוהבת מלחמות

    התנהלות המעצמות, ובראשן ארה״ב, מול איראן איננה מפתיעה; השלום במזרח התיכון הוא האויב מספר אחת של יצרניות הנשק הגדולות...

    כל הפרטים

  • ישראל-פלסטין

    תש״ח בעיניים ערביות

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

    ישראל כמדינה ערבית

    "ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.

קלאסי

***
ג׳אז


ארכיון הצד הזה

מבחר נושאים

 
  • מסות

    עיר הפרח המהלך

    רק העיר ירושלים מסוגלת להלֵּך על החבל הנמתח בין שדים רדומים לבין פּרח שנשכח...

    כל הפרטים

    כל הצפורים מוליכות לרומא

    כשחלפה באופק עננה שחורה של צפורים ונחתה במטעים בשלהי הסתיו‮, ‬יצאו אנשי הכפר ובידיהם כל מיני רעשנים ואצו לגרש את הצפורים הפולשניות כדי להציל את יבולי הזיתים‮, ‬מקור מחייתם העיקרי בימים ההם‮.

    כל הפרטים



  • סיפור

    צפירת הרגעה

    כשנורית צור התקשרה לאמיר לשאול לשלומו "בימים טרופים אלה" כלשונה, נשמעה בקולה נימה קצת מבודחת, אם כי לא הצליחה להסתיר בה את החרדה הגדולה שלה...

    כל הפרטים


    מדרש

    על קופים וחזירים

    מדי פעם בפעם מובאים בתקשורת העברית דברי שטנה הנאמרים על-ידי מטיפים אסלאמיים או מובאים ציטוטים, מן העתונות או מכתובים ערביים אחרים, המדמים את היהודים לקופים וחזירים. בהתייחסות למובאות האלה תמיד נעלם מעיני הקורא העברי מקור הדימוי הזה והרקע עליו צמח.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.
  • שיר

    מאותו עפר

    וְשׁוּב דִּמְדּוּמִים וְשׁוּב רוּחַ יָם רְעוּדָה.
    וְלֹא הִבְהֵב בָּאֹפֶק סִימָן כָּלְשֶׁהוּ לְהֲקָלָה.
    וּכְבָר הָיָה יָדוּעַ שֶׁהָעִנְיָנִים יֵלְכוּ וְיִסְתַּבְּכוּ.
    וְהֵם אָכֵן הָלְכוּ וְהסְתַּבְּכוּ.

    כל הפרטים

  • שיר

    בחיפה, מול הים

    בְּחַיְפָה, מוּל הַיָּם, רֵיחוֹת הַמֶּלַח
    עוֹלִים מִתּוֹךְ הָאֲדָמָה. וְשֶׁמֶשׁ
    הַתּוֹלָה עַל עֵץ פּוֹרֶמֶת רוּחַ.
    בְּתוֹךְ שְׁוּרַת עֵצִים טוֹבֶלֶת אֶבֶן,
    נִטְּעוּ גְבָרִים, נָשִׁים וְאֵלֶם. דַּיָּרִים
    בְּבֵית דִּירוֹת וּשְׁמוֹ מוֹלֶדֶת.

    כל הפרטים

  • שיר

    על חופש היצירה בעידן הלאומי


    מִכֵּיוָן שֶׁאֵינֶנִּי מְדִינָה, לֹא גְבוּלוֹת
    בְּטוּחִים לִי, אוֹ צָבָא שֶׁשּׁוֹמֵר יוֹם
    וָלַיְלָה עַל חַיֵּי חַיָּלָיו. וְאֵין קַו
    צִבְעוֹנִי שֶׁמָּתַח גֶנֶרָל מְאֻבָּק בְּשׁוּלֵי
    נִצְחוֹנוֹתָיו.

    כל הפרטים