מדריך למצביע המתלבט

בחירות  2021 - אין ברירה, חייבים להמליץ על לפיד: 

 

סלמאן מצאלחה ||

מדריך למצביע המתלבט

זה שנים הבחירות בישראל מזמנות לציבור שני גושים. האחד הוא גוש "רק לא ביבי" — המשתרע מגדעון סער ועד איימן עודה. לעומת הגוש הזה יש גוש, שאפשר לקרוא לו בשם "גוש הנוהים באש ובמים אחרי הוד מעלתו המלך ביבי הראשון והאחרון". דומה, שבאחרונה הצטרפו לגוש הזה גם אנשי "ביבי הרע במיעוטו", והוא משתרע ממנסור עבאס ועד גדעון לוי ודומיהם.

ואם זהו מצב העניינים, הרי שברור לכל בר דעת שלא עתיד להתרחש כל שינוי דרסטי בבחירות הקרובות. מה שנותר הוא רק לעשות חשבון של מספר הממליצים על מועמד להרכבת הממשלה לאחר הבחירות. זו הסיבה לכך שיש כאלה שעוסקים בקדחתנות בחישובי הצבעות טקטיות ואסטרטגיות.

נניח שתוצאות הבחירות יהיו כאלה: 50 ממליצים על בנימין נתניהו — מהליכוד והחרדים, ועד איתמר בן־גביר. ימינה עם 8 מנדטים יושבת בינתיים על הגדר. במצב עניינים כזה, מה תהיה עמדת הגוש הכאוטי שרוצה להחליף את נתניהו? הרי זהו גוש שנמתח מהקצה הימני עד הקצה השמאלי של המפה הפוליטית. אם לא תהיה המלצה על מועמד שיהיה מוסכם על כל הגוש הזה, הרי שבחישוב מספר הממליצים ייצא נתניהו וידו על העליונה. לנשיא לא תהיה ברירה אלא להטיל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה.

ומה תעשה הרשימה המשותפת בסיטואציה הזאת? על מי תמליץ לפני הנשיא לאחר הבחירות? אם הרשימה המשותפת תימנע מלהמליץ על מועמד להרכבת הממשלה, הרי שבכך תיתן את היתרון ואת המנדט לנתניהו. לכן המפלגה מוכרחה להמליץ על מועמד כלשהו. המפלגה יכולה כמובן להמליץ על נתניהו תמורת דיל, הכולל את ביטול חוק הלאום, את סיום הכיבוש והכרה במדינה פלסטינית. לא סביר להניח שמהלך כזה יקרה, אבל ראוי לנסות.
בינתיים מצהירים סער ונפתלי בנט, כי לא יישבו בממשלה שיאיר לפיד יעמוד בראשה. כדי להוריד את שני הטוענים לרשת את נתניהו מהעץ הגבוה שטיפסו עליו, יש להוריד את מספר המנדטים של שתי המפלגות שלהם למספר חד־ספרתי.

כאמור, המבחר שרוצה להחליף את נתניהו הוא מבחר מצומצם עד בלתי אפשרי מבחינת האזרח הערבי. שכן הוא כולל אנשי ימין עמוק וחסידי המתנחלים, כמו סער, בנט ואביגדור ליברמן. בהנחה כי אלה, בנוסף למפלגת העבודה ומרצ, ממליצים על לפיד — הרי ברור שהרשימה המשותפת תמצא את עצמה במצב בלתי אפשרי. אם המפלגה לא תצטרף להמלצה על לפיד, היא תיתן לנתניהו יתרון מספרי של ממליצים לפני הנשיא. לכן בסיטואציה כזאת לא נותרת לרשימה המשותפת שום אופציה אחרת, זולת המלצה על לפיד.

אם באמת ובתמים כל מה שמעניין את הרשימה המשותפת הוא החלפת נתניהו — כפי שאנשיה מקפידים להלעיט בעניין זה את הציבור הערבי השכם והערב — הרי שלפיד הוא הפוליטיקאי היחיד שהיה עקבי ביותר בהקשר הזה. יש לזכור, כי הרשימה המשותפת המליצה על בני גנץ, יו"ר כחול לבן, שבתעמולת הבחירות שלו התפאר במספר ההרוגים הפלסטינים שבאמתחתו.

הבחירות הבאות יוכרעו על ידי המתלבטים ועל ידי הנמנעים. לכן לכל המתלבטים, ויותר מכך לכל הנמנעים, אזרחי ישראל מכל הלאומים והעדות, לכל אלה אשר מאסו במצב הפוליטי השורר בארץ בעשור האחרון, נקרית כעת הזדמנות פז לחולל שינוי.

המתלבטים והנמנעים הם בדרך כלל אזרחים שוחרי טוב. הם מאסו לא רק בשלטון נתניהו, אלא גם בהתנהלות של הפוליטיקאים, שאינם מספקים את הסחורה שהבטיחו לבוחריהם. אזרחים טובים אלה מוכרחים לנצל כעת את ההזדמנות הנקרית בדרכם כדי לחולל את השינוי שהם חפצים בו.

לכן, כל אלה מתבקשים לנהור ולנוע בכמויות אל הקלפי, ולהצביע ליש עתיד. להעלות אותה הרבה מעל לרף ה-20.

זו הדרך, הטקטית והאסטרטגית, לחולל את השינוי, ואין בלתה.

***
 
הארץ, 4.3.2021



שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות