ממשלה של צדק פואטי

אם הארץ נחלקת בין שני גושים, "רק ביבי" ו"רק לא ביבי", הרי שהגוש שרוצה להחליף את ביבי כבר זכה בבחירות, ולא בפעם הראשונה

 

סלמאן מצאלחה ||

ממשלה של צדק פואטי

הן כמדינה והן כחברה, ישראל היא יצור חולני. אפילו הרכבת האווירית של החיסונים שזרמו לכאן למאבק בקורונה לא הצליחה להעמיד אותה על הרגליים. מערבולת הבחירות החוזרות שבנימין נתניהו גרר את הארץ לתוכה, היא העדות לחוליים ולשסעים החברתיים שהאיש הרע יודע לטפח כדי להמשיך לעמוד בראש השלטון כחליף עותמאני בלתי מתחלף.

אם הארץ נחלקת בין שני גושים, "רק ביבי" ו"רק לא ביבי", הרי שהגוש שרוצה להחליף את ביבי כבר זכה בבחירות, ולא בפעם הראשונה. כל שנותר לעשות הוא לממש את סיסמת החלפת השלטון.

לשם מימוש המטרה שהציב לעצמו מחנה "רק לא ביבי" צריך להפעיל את הדמיון ולממש את הרוב שבו זכה בבחירות האחרונות. הרוב הזה מונח כאבן שאין לה הופכין.

יש להזכיר כי במהלך מסע הבחירות הצהיר נפתלי בנט לא אחת על הכוונה להחליף את הממשלה ואת העומד בראשה: "אני מתכוון להחליף אותו ב–23 במארס", אמר בנט בוועידה של ynet ו"ידיעות אחרונות". חברתו לסיעה, איילת שקד, אמרה בראיון לניסים משעל, שמפלגתה לא תתמוך בחסינות ובחוק צרפתי המאפשר לנתניהו לחמוק ממשפט. לא זו אף זו. בנט דאג להדגיש: "אני אומר פה בצורה הכי ברורה, אני לא אתן לא לביבי, לא לאיווט, לא ללפיד, לא לגדעון, לאף אחד, לגרור אותנו לעוד בחירות". אמנם בנט הצהיר שלא יישב בממשלה בראשות לפיד, אבל הוא הוא גם דאג לציין: "את נתניהו אפשר להחליף רק מימין, ואני לא מחרים אף אחד".

מן העבר השני של מחנה נושאי דגל החלפת השלטון ניצב יאיר לפיד, שהצהיר לא אחת כי אינו שולל שום אפשרות להחליף את הממשלה הרעה כדי לכונן ממשלה שפויה. גם שאר המפלגות בגוש המבקש להוציא את נתניהו מהמעון הרשמי בבלפור הצהירו שהן מוכנות לעשות הכל למען המטרה הזאת.

אם כך הם פני הדברים, ובהנחה שלא יהיה שינוי בתוצאות הידועות לנו עד כה, לא נותר אלא לממש את הרוב שהתקבל בעקבות הבחירות. וכדי להרגיע אי אלו גזענים נאלחים שנמצאים גם במחנה מבקשי השינוי, נזכיר להם שהרוב הזה הוא אפילו "רוב יהודי". אפשר בקלות להקים ממשלה יציבה ומתפקדת שלא נשענת על המפלגות הערביות, רחמנא ליצלן.

אז הנה לכם דרך להתרת הפלונטר הפוליטי: מאחר שכולם הצהירו שצריך לשים את האגו בצד למען המטרה, הרי שעל כל המפלגות שדורשות להחליף את הממשלה, מימינה ועד מרצ, להמליץ על בני גנץ כמקים הממשלה החדשה. זאת תהיה ממשלת רוב גם בלי המלצתן של שתי המפלגות הערביות. במצב הפוליטי הקיים לא סביר ששתי המפלגות הערביות האלה יצביעו עם בצלאל סמוטריץ', איתמר בן־גביר ונתניהו. לכן, הרוב שלה יהיה גדול אף יותר.

זאת ועוד: בכינונה של ממשלה כזו, בראשות בני גנץ, יש משום צדק פואטי. כך בנימין נתניהו, שגרר את כולם לבחירות משום שלא רצה לממש את הסכם הרוטציה עם גנץ בנובמבר, יקבל אותו עכשיו לא כראש ממשלה "חליפי" אלא ראש ממשלה "על מלא", כפי שייחל לעצמו בעקבות הבחירות.

כך יקיץ הקץ על שלטונו של נתניהו, מפלס השיסוי יירד פלאים ואולי תיפתח דרך לדיון מעמיק יותר בדרכים לפתרון הסכסוך הלאומי, שלא הלך לשום מקום.

הארץ

*
For English, press here

שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 comments:

הוסף רשומת תגובה

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות