השד הוא ערבי


הציונות האירופית שהקימה את המדינה תוך כדי עימות עם האזור הערבי קלעה את היהודים ממוצא ערבי לעימות נפשי קשה. אין להם שום כלי שבאמצעותו הם יכולים להתבדל מהערבים, זולת הדת.

 

סלמאן מצאלחה ||

 השד הוא ערבי



 ”מזרח הוא מזרח ומערב הוא מערב, ולא ייפגשו השניים לעולם”, כתב רודיארד קיפלינג בשירו המפורסם. מלחמות תרבות היו תמיד חלק מהחוויה האנושית, וישראל היא אתר מובהק למפגש המתוח בין מזרח למערב, בין מערב לערב. לא על ישראל ופלסטין ידובר כאן, אלא על השד היהודי פנימה. שוב ושוב נפתח הבקבוק, והשד הכלוא בו יוצא לחופשי. כל השיח העדתי מסתכם בהאשמת האשכנזים במצבם העגום של המזרחים.

המתח בין יהודי המזרח ליהודי המערב אינו חדש. הוא עלה על פני השטח מרגע המפגש בין העממים היהודים שהתקבצו בארץ. בין ה”מזרחים” היה מי שידע להצביע על ההבדלים התרבותיים: ”היהודים הספרדים לא התאימו עדיין, לצערנו, במידה הראויה את מחשבותיהם לצורך השעה הגדולה של תחיית עמנו בארצנו”, אמר ד”ר יצחק לוי בנאומו בוועידה הארצית של באי־כוח עדות המזרח בא”י, והוסיף: ”אנו הספרדים שוקטים עדיין במדה ידועה על שמרינו. מי מתיישב כיום בארץ? אלה הם האינטליגנטים שבאחינו האשכנזים העובדים לשם הגשמת איזו אידיאה ידועה... לאינטליגנציה הספרדית חסרה האידיאה הזו” (“דואר היום”, 13 בפברואר 1925).

עם ה”אינטליגנטים” שד”ר לוי מדבר עליהם, נמנו גם יהודים שעלו לארץ ממזרח אירופה מכוחה של אותה ”אידיאה” ציונית, שחסרה בקרב הספרדים. אך ממזרח אירופה יצאו גם ”יהודי מזרח” אחרים, שספגו קיתונות של בוז מאחיהם במערב. על כך אנו למדים מדבריו של ד”ר י. רובין: ”ביחס ביטולם הניכר של יהודי המערב ל’בני דתם’... המסכנים שבמזרח אירופה, היה גם מיסוד הפחד, הפחד מפני ’וירטואוזים’, מפני ’ילדי פלאות’, העלולים להתרומם מאשפתותיהם ולדחוק את רגליהם של היושבים במרום ולעלות עליהם בכל” (“דבר”, 1 בפברואר 1935).

הדברים שכתב ד”ר רובין על המפגש בין יהודי המזרח ליהודי המערב באירופה, נשמעים במידה רבה כאילו נכתבו על המתח התרבותי בין ספרדים לאשכנזים היום: ”לכאורה היה היסוד ליחסם של יהודי המזרח לאחיהם במערב - רגש הנחיתות והנובע ממנו: יראת הכבוד... גם היהודים האדוקים (שבאו מן המזרח ההוא, ס”מ), העריצו במידה רבה כל מה שבא מאחיהם שבגרמניה. הם רק הוסיפו ’חשדהו’ ל’כבדהו’, אבל ’כבדהו’ זה תפס מקום ראשוני, יסודי ביחס”.

אפילו הביטוי ”אכלו לי, שתו לי”, שהיום משמש רבים לניגוח המזרחים בישראל על “יללנותם” כביכול, אינו חדש ממש, אלא הוא בן דמותו של ביטוי דומה ששימש לניגוח יהודים ממזרח אירופה: ”בשנאתם הכללית של יהודי גרמניה לאחיהם שבמזרח אירופה יש לקבוע מקום מיוחד לאותו יחס השנאה הגלוי שמצד הסוציאליסטים שבין יהודי גרמניה”, כותב ד”ר רובין. ועל השאלה מהיכן נובעת השנאה, הוא משיב: ”מהשקפתם על יהודי המזרח כעל אלמנט של ’אוכלים ואינם עושים’, פרזיטי ואנטי מהפכני מטבעו” (“דבר”, 1 בפברואר 1935).

אם כן, אין חדש תחת השמש. רק שהשד שעליו מדברים כאן איננו עדתי אלא לאומי. הציונות האירופית שהקימה את המדינה תוך כדי עימות עם האזור הערבי קלעה את היהודים ממוצא ערבי לעימות נפשי קשה. אין להם שום כלי שבאמצעותו הם יכולים להתבדל מהערבים, זולת הדת. כל דבר אחר בהווייתם הוא ערבי. משום כך תופסת הדת היהודית וסמליה מקום מרכזי כל כך בקרב יהודי המזרח. לחץ נפשי מן הסוג הזה הוא אשר גרם לח”כ לשעבר, כרמל שאמה, להוסיף לשמו את הכהן, משום שחשבו שהוא דרוזי, כלומר ערבי. לו היה נושא את השם ”שטרן“, למשל, לא היה מרגיש צורך לשנות את שמו כדי שלא יחשבו שהוא גרמני.

השד, אם כן, איננו עדתי. השד הוא ערבי.
*
פורסם: דעות-הארץ,  13.08.2013


שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

תגובה 1:

  1. ועל כך כתבתי בספר "עמק יזרעאל ירושלים" [הוצאת אפיק]:

    אָבִי עוֹלֶה לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
    וַיָעַל אָבִי יְחֶזְקֵאל בֶּן כַּדּוּרִי וְטוֹבָה לְבֵית עְזֵר מִבַּגְדָד לְשָׁעַר עֲלִיָּה
    וַיָחַן תַּלְפִּיּוֹת בִּירוּשָׁלַיִם
    וַיִשְׂמַח בַּבָּתִים אֲשֶׁר עֳשָׂה לוֹ ה': בָּדוֹן וּפָּחוֹן וְשִׁכּוּן, וַיְקַדֶּשׁ.
    וַתְהִי מַשְׂכָּרְתּוֹ שְׁלֵימָה מֵעִם ה'
    אַַךְ חֲסֵרָה וּמְקֻמֶצֶת
    וַתֶבְךְּ בַּמִּסְתָּרִים נַפְשׁוֹ עַל נָוֵהוּ שֶׁחָרַב
    וְיִשָּׂא לְאִשָּׁה אֶת בֶּרְטָה בַּת אֵלִיָּהוּ וְסָלִימָה לְבֵית כֹּהֵן
    וַתִבְכֶּה אִמִּי עַל אִמָּהּ שֶׁנִּשְׂרְפָה בְּבַגְדָּד
    וְיַעֲשׂוּ מִשְׁתֶּה בְּבֵית ה' אֲשֶׁר שְׁמוֹ מִנְחַת יְהוּדָה [מוּל הַשּׁוּק],
    וְיוֹלֵד אֶת יוֹסֵף וְאֶת שׁוּלַמִּית וְדַלְיָה
    וַיֶאֱתֶה טְבֶרְיָה וַיְצַלֵּם אֶת חֲדַר מִשְׁכָּבוֹ הַדַּל
    וְהַשָּׁנָה תשי"ז וַיִיפֶן יִזְרְעֶאל
    וַיָחַן מוֹשַׁב פְּרָזוֹן בְּחֶבֶל תַּעֲנָךְ
    וַיֹסֶף וַיַרְא כִּי חוֹבְשֵׁי הַמִּגְבָּעוֹת שׂוֹנְאִים אֶת תּוֹצְאוֹתָיו תַּכְלִית שִׂנְאָה
    וַיָּקָץ בְּחַיָּיו וּבְחַיֵּיהֶם
    וַיִיפֶן מוֹשַׁב בָּרָק וְיַאֲהִיב תּוֹרָה עַל גְּלוּיֵי הָרֹאשׁ
    וַיֹאהַב עֵץ וְשִׂיחַ וַיְשָׂמַח אֶת עֲפַר אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
    כִּי זָרַע בָּהּ זֶרַע, סִקֵּל אֶבֶן וּמְעַט אָרָה , מְעַט קָצָר, מְעַט קָטַף
    וַתִלְחַשׁ אִמָּא מוּל הַסִּירִים וַתַּצֵּל מִן הָאֲדָמָה כָּל בּוֹטֶן
    וַתְגָרֵשׁ פּוֹעֲלִים עַרְבִיִּים אֲשֶׁר לְמַלֵּא שַׂקֵּיהֶם בָּאוּ
    וַיַעַבְרוּ יָמִים וַתֵאָסֵף אִמָּא בְּלִי קוֹל אֶל בֶּגֶד הֶעָפָר
    וַיָעַל אַבָּא וַיַעֲשׂ לָהּ צִיּוּן בִּירוּשָׁלֵם
    וַיָחְשׁוֹב [קְרִי: וַיָשָׁב] יְרוּשָׁלַיְמָה וַיְהִי עִמִּי יָמִים רַבִּים
    עַד כִּי עֲזָבוּהוּ כֹּחוֹתָיו וַיְבַקְּשֵׁנִי: גְּשָׁה נָּא וַאֲמֻשְׁךָ בְּנִי
    וַיָבֶן וַיַּכֶּר וַיֵדָע וְיִפֹּל לְמִשְׁכָּב וַאֲלוּן בְּבֵיתוֹ יָמִים רַבִּים

    וּמֵעָלַי בַּקּוֹמָה הַשְּׁבִיעִית
    אֵשֶׁת חֵקִי וִילָדַי הַקְּטַנִּים
    עַד בֹּא הַמַּלְאָךְ הָעִקֵּשׁ לִגְדֹּר וּלְסַקֵּל, לִמְסֹק וְלַאֲרוֹת אֶת הַנֶפֶשׁ
    כִּי תָּמָר הָיוּ חַיֵּינוּ וְגַלְעִינָם כַּזַּיִת מַר
    וַיְהִין הַמַּלְאךְ הַלָּז לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינַי
    וְאָבִי אֵינֶנּוּ

    וְכָלָה הַדְּבַשׁ וְחָרַב הַזַּיִת וְשָׁח הַתָּמָר וְהָפְכָה הָאֶבֶן צִיּוֹן לְצִיּוּן.
    וְרִבּוֹן עָלַם וְעָלְמַיָּא רוֹאֶה וְאֵינוֹ נִרְאֶה
    וַנְשַׂחֵק תּוֹפֶסֶת מַחְבּוֹאִים וַנִתְנַכֵּר

    וּמַה נוֹתַר עַל בָּמָתֵי אָרֶץ מרָאשֵׁי הַתֵּיבוֹת וְהַמֵּרְכָאוֹת
    וּבָאוּ שְׁלֹשָׁה הַיָּמִים לַבֶּכִי וַנָמוֹת
    וַנְחִי מִדֶּחִי אֶל דֶּחִי

    השבמחק

קרא עוד:
  • סוריה האחרת תומכי אסד מתהלכים בקרבנו: הזוועות מעבר לגבול לא מעוררות כאן סלידה ושאט נפש. נהפוך הוא, יש שממשיכים לארגן כינוסי תמיכה בקצב מדמשק. סלמאן מצאלחה… כל הפרטים
  • אסד מלך ישראל סלמאן מצאלחה אסד מלך ישראל עד כמה שהדבר נשמע מוזר, כולם בישראל אוהבים דיקטטורים ערבים. באומרי כולם אני מתכוון הן ליהודים והן לערבים. החביב בי… כל הפרטים
  • יום אסד יום בס"ד סלמאן מצאלחה ||  יום אסד יום בס"ד בשאר אל-אסד, הממשיך לטבוח באזרחים הסורים, הוא לא רק נשיא מדינה חשובה באזור הנקרא "עולם ערבי", אלא יותר … כל הפרטים
  • כל הנכבות מתגמדות סיסמת הפאן־ערביות לא הצליחה מעולם להביא לאיחוד בין שתי המדינות, שנשלטו על ידי הדוגלים באותה אידיאולוגיה, כביכול… סלמאן מצאלחה ||  כל ה… כל הפרטים
  • מזרח תיכון חלש סלמאן מצאלחה || מזרח תיכון חלש מלך הטרור מת. יורשים לו יש בשפע באזור. הם יצוצו על רקע הכישלון המתמשך של העולם הערבי בהתמודדות עם המודרנה. … כל הפרטים
בארץ
  • יהודים ואחרים

    האינטרסים הבלתי יהודיים משַמרים, האינטרסים היהודיים – מהפכניים. הראשונים מכוונים לשמירת הקיים, האחרונים – ליצירת החדש, לשינוי-ערכים, לתיקון ובנין. …
    כל הפרטים
  • העבר עוד לפנינו

    הטרגדיה הישראלית־הפלסטינית היא סימפוניה נדל"נית קקופונית בלתי גמורה, הנובעת בעיקר מתפישות מנוגדות של המושג "מולדת", החוסמות כל אפשרות להסדר מוסכם בעתיד הנראה לעין...
    כל הפרטים
 
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • בין טהראן לירושלים

    פלסטין וירושלים חשובות כקליפת השום מבחינה דתית בעיני הזרם השיעי באיסלאם. השיעים לא מייחסים שום משמעות דתית לירושלים, ולא למסגד אל־אקצא.
    כל הפרטים

תרגומים
  • הולי ניר | אנ׳לא פוחד

    אֲנִי לֹא פּוֹחֵד מִכְּנֵסִיּוֹתֶיךָ
    אֲנִי לֹא פּוֹחֵד מִמִּקְדָּשֶׁיךָ
    אֲנִי לֹא פּוֹחֵד מִתְּפִלּוֹתֶיךָ
    אֲנִי פּוֹחֵד מִמָּה שֶאַתָּה מְעוֹלֵל בְּשֵׁם הָאֵל.
  • רוברט פרוסט | אש וקרח

    יֵשׁ אוֹמְרִים כִּי בְּאֵשׁ הָעוֹלָם יִגָּמֵר,
    בְּקֶרַח - יֵשׁ מִי שֶׁאוֹמֵר.
    מִן הַתְּשׁוּקָה שֶׁזָּרְמָה לִי בַּחֵךְ
    בְּמַעְדִּיפֵי הָאֵשׁ אֲנִי תּוֹמֵךְ.
  • וו. ה. אודן | בלוז לפליטים

    נֹאמַר הַנְּשָׁמוֹת בָּעִיר הַזּוֹ מוֹנוֹת עֲשָׂרָה מִלְיוֹן,
    חֶלְקָן חַיּוֹת בָּאַרְמוֹנוֹת, חֶלְקָן בְּבָתֵּי אֶבְיוֹן:
    אַךְ לָנוּ אֵין בָּהּ מָקוֹם, יַקִּירִי, בָּהּ אֵין לָנוּ מָקוֹם.