העם צועד על תקוותו


לו שרון היה מקשיב לי


סלמאן מצאלחה || 

העם צועד על תקוותו


איך באים גנרלים לעולם? עושים מלחמות, הרבה מאוד מלחמות. שכן, בלא העיסוק המתמיד בהרס ובהרג לא יזכו חיילים וקצינים בעיטורי גבורה ועוז ולא יופיעו גנרלים על בימת ההיסטוריה. ובפרפראזה על אמירה ידועה: אמור לי כמה גנרלים יש לך ואומר לך מי אתה ובאיזה עולם אתה חי.



מדינת ישראל משופעת בגנרלים, מי בשירות פעיל ומי בדימוס. בישראל, בשונה מהעולם הערבי הסובב, לא נזקקים להפיכות צבאיות כדי לתפוס את השלטון. שכן, הגנרלים כאן נישאים על כנפי הבחירות הדמוקרטיות אל השלטון, ללא כל צורך בהפעלת גייסות. גם הגנרלים בדימוס לא נחים כאן לרגע. כוחם עוד במותניהם. לכן, הם נשלחים לתפוס את המשרות הבכירות ולחלוש על מרכזי העצבים במשק ובחברה. הם הולכים למשוך בחוטי הכלכלה והחברה ולצבור הון על מנת לפלס את דרכם חזרה אל צמרת השלטון.


”כל חייל”, כדברי נפוליון, ”נושא בתרמילו את שרביט הגנרל”. ואולם, אם תפקיד נשק בידי אוויל הוא עלול לחשוב שהוא שליט העולם. הוא עלול לחשוב שהנשק פותר כל בעיה שנקרית בדרכו. הוא עלול לחשוב שמה לא הושג בכוח יושג ביותר כוח. שלל הדרגות המונחות על כתפי הגנרלים הופכות למשתיקי־שכל של כל נושאיהן. ככל שהדרגה גבוהה יותר כך האטימות של נושאה הולכת ומתעבה, ביחס ישר להצטמצמות השכל שלו.


ואולם, הפלא ופלא. משפושטים בעלי הדרגות הבכירות את מדיהם חוזר השכל הישר ומתחיל לבצבץ מתוך הקרקפת המתקרנפת — עיין ערך: ״שומרי הסף״. כמעט שלושה עשורים דרושים לגנרלים כדי להסיר את שכבות האיטום שעל ראשיהם, לשנות את דרכיהם ולהחליף את מערכת ההפעלה שהכתיבה להם לצעוד עם בשר תותחיהם על קיבותיהם.


זה מה שקרה לרמטכ”ל ששת הימים, יצחק רבין, שקיבל הארה מאוחרת באוסלו לאחר מסע שבירת הידיים והרגליים באינתיפאדה הראשונה. זה מה שקרה גם ל״מלך ישראל״, הלא הוא אריק שרון. עשורים נדרשו לאיש שהלך לעולמו לאחרונה, עד שהחל לראות מכאן מה שלא רואים משם. עשורים רבים והרבה דם נדרשו לו כדי לפשוט מעליו את עור המדים, להביט על המציאות בעין בלתי מזוינת ולהגיע להארה שהכיבוש לא יכול להימשך.


את העובדה שישראל היא מדינת גנרלים אטומים למדתי על בשרי בשנות ה–70. כבר אז ניסיתי, בלא מעט חוצפה, לשכנע את ”מלך ישראל“ בדבר קיומו של עם פלסטיני. הגנרל שרון התארח באוניברסיטה העברית והצהיר בפני הסטודנטים שגדשו את האולם, שאין עם פלסטיני. כשניתנה לסטודנטים אפשרות להגיב, נעמדתי באולם המלא מפה לפה והטחתי בפני הגנרל בחוצפה של סטודנט צעיר: ”העם הפלסטיני הוא אני, זה שעומד מולך. הואל נא כעת להוכיח לקהל באולם שאינני קיים”. כדרכם של גנרלים אטומים הוא ברח מהעימות ולא השיב. ואולם, את תשובת המדינה היהודית־הדמוקרטית קיבלתי באותו לילה, כשעל דלתי התדפקו ״הבחורים הטובים״ עם צו חיפוש חתום על ידי שופט, כיאה למדינת חוק. ”העם הפלסטיני” בילה את הלילה ההוא בתשאולים במגרש הרוסים.


לו ״מלך ישראל״ זה היה מטה אוזן לדברי בשנים ההן — דם רב וזך, הן של ישראל והן של ישמעאל, היה בוודאי נחסך. נדרשו עשורים של הטחות ראש בקיר על מנת שהשכל הישר ישוב לבצבץ מתוך האטימות.


לא רק הצבא צועד על קיבתו אלא גם העם, כל עם באשר הוא עם. אך יותר מכל דבר אחר, העם צועד על תקוותו. שכן, התקווה היא רשת הביטחון של בני האדם.
*
פורסם: דעות-הארץ, 05.02.2014
***
For English, press here

שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

תגובה 1:

  1. הנה מכתב למערכת NYT :
    Peace Plan for Israeli/Palestinian issue


    An American style peace plan should be a democratic integration ,
    not segregation., of the two peoples, since the Holy Land is a territory in which the two sovereign powers have
    historical equal rights - both are the descendants of same father, Abraham.
    It should be a Political Condominium , and the whole territory should be ruled by a federation of a :

    United States of Israel and Palestine –USIP or USPI
    based on two separated independent congresses/governments and Jerusalem a mutual capital,
    .

    Most of the Israelis/Jews and Arabs and the Palestinian Muslimes/ Christians /Druse would love to live
    together , like in America , and have an integrated society with a free
    economy.
    (.Remeber : Segregation Ruled Illegal in U.S. 1954) .
    Ervin Yehuda Kedar(Ph.D)
    1 Protea Squ./
    Tel Mond
    Israel 4065002
    9720544431273 day
    9720505659331 night
    Professor o Geography/ Geopolitics at SUNY Binghamton 1970>(retired)
    US National Academy o Sciences Senior Research Associate at NASA, Houston, TX (retired ..)
    Kedar2@012.net.il
    Author:
    http://www.amazon.com/Pax-Obama-Visions-Envisions-Changes/dp/9657238463
    הודעת דואר זו נקייה מוירוסים וזדונות מפני ש אנטיוירוס של avast! הגנה פעילה



    Thank you for your letter to The Times.

    If your letter is selected for publication — in all editions (print and online) or only online, and possibly in The International New York Times as well — we will contact you within a week. We regret that because of the volume of submissions (often more than 1,000 a day), we are not able to respond to all of them, other than by this automated reply.

    אם יש לך ענין בנושא , אנא , צור קשר, יש בידי מסמכים אוטנטיים חשובים ביותר לקידום השלום.
    בתודה מראש,
    פרופ' יהודה קידר
    פרופסור לגיאוגרפיה/גיאופוליטיקה באוניברסיטה העברית בירושלים (משנת 1953 ואילך). בגימלאות בן 88 היום.

    השבמחק

בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות