שורשי הטרור מצויים באיסלאם

 רק טיפול שורש ברעיונות האיסלאם יוכל להצעיד את העולם הערבי והמוסלמי לעבר המודרנה.

סלמאן מצאלחה || 

שורשי הטרור מצויים באיסלאם

אחת מבעיות היסוד באיסלאם היא התפישה שתורתו — ככתבה וכלשונה, וכפי שצמחה ועוצבה במדבר הערבי במאה השביעית — ״טובה לכל עת ולכל מקום״. האידיאולוגיה הדתית, שכל חכמי האיסלאם על כל זרמיהם מחזיקים בה, נשענת על הטקסט הקוראני ועל המסורות הקאנוניות המיוחסות לנביא מוחמד.

לפי האיסלאם, העולם נחלק לשניים: מחנה האמונה — זה הכולל את המאמינים בדת האיסלאם, ומחנה הכפירה — המורכב משאר העולם וכולל גם את הנוצרים והיהודים: ״הכופרים נחלקים לשלוש קטגוריות: אנשי ספר — היהודים והנוצרים... ומי שמחזיקים במעין ספר — הזורואסטרים... ואלה שאין להם ספר — עובדי האלילים והכוכבים״, כפי שכתב במאה העשירית המלומד השיעי אלטוסי. ואילו התייחסות האיסלאם אל הכופרים בימים אלה מובהרת היטב בדבריו של פוסק ההלכה, עבד אל־עזיז בן באז, המופתי הכללי של סעודיה: ״הן הקוראן, הן הלכות הנביא והן הסכמת כלל המוסלמים מלמדים אותנו, שמוטלת חובה על המוסלמים להיות אויבי הכופרים — היהודים, הנוצרים ושאר עובדי האלילים״.

כאשר הופיע הטרור האיסלאמי על בימת העולם בעשורים האחרונים נזעקו מוסלמים רבים וטענו, כי הוא משחיר את פני האיסלאם ואינו מייצגו. ״הטרוריסטים האלה חטפו את האיסלאם", הם אמרו. אלא שהשאלה המתבקשת היא: מי חטף את מי בהקשר הזה, והאם לא סביר יותר להניח, שהטקסטים האיסלאמיים הם שחטפו את הטרוריסטים ולא להיפך.

באחרונה, כאשר פורסם בעקבות כינוס של חכמי הלכה במוסד אל־אזהר בקהיר, כי מדברי אחד הפוסקים משתמע שאנשי דאעש הם כופרים — נאלץ אל־אזהר לפרסם הכחשה. חכמי ההלכה המוסלמים מוצאים את עצמם בעמדת נחיתות מול נושאי דגל האיסלאם המיליטנטי. שכן, עיון בפרסומים של אותם ארגונים פונדמנטליסטיים מלמד, שהם שואבים את כוחם והשראתם מאותם טקסטים מכוננים של האיסלאם עצמו.

איסלאמיסטים אלה לא מתביישים לפרסם ברבים את תפישת העולם שלהם. בעיניהם, האיסלאם הוא ״דת כוחנית, דת מלחמה, דת ג׳יהאד, דת של עריפת ראשים ושפיכות דמים״, כפי שכתב חוסיין בן מוחמד במאמר שהתפרסם באתר איסלאמיסטי תחת הכותרת ״סוגיית עריפת הראשים״. ״לא עריפת ראשי הכופרים ולא הטרור הם שמשחירים את פני האיסלאם״, הוא טוען, כי אם ״כל אלה שרוצים שהאיסלאם יהיה בדמות מנדלה או גנדי, ללא שפיכת דם ועריפת ראשים״. וממשיך הכותב ומתריס: ״אין זו הדת של מוחמד, אשר נשלח עם החרב עד יום הדין, מוחמד, שהסורה היחידה בקוראן הנושאת את שמו נקראת סורת המלחמה... כל מי שמנסה לצייר את האיסלאם כדת של שלום, יונים ואהבה... עושה זאת בהשפעת תפישות המערב השקריות ורעיונותיו המרושעים המיוצאים אל האומה האיסלאמית כדי להחלישה״.

הכותב לא ממציא דבר. הוא מצטט ממקורות איסלאמיים. אלה הם אותם מקורות שכל חכמי ההלכה המוסלמים שואבים מהם את תפישותיהם.

מי אפוא החוטף ומי החטוף בסיפור הזה?

דומה כי האיסלאם זקוק לניעור רעיוני רציני. ליתר דיוק, הוא זקוק למהפכה שתתאים אותו לעידן המודרני. התפקיד ה״קדוש״ של נשיאת נס המהפכה הזאת צריך להיות מוטל על כתפיהם של האינטלקטואלים המוסלמים בכל מקום. שכן, רק טיפול שורש ברעיונות האיסלאם יוכל להצעיד את העולם הערבי והמוסלמי לעבר המודרנה.
*
פורסם: הארץ, 21.01.2015

***
For English, press here

*
קרא הרחבה על הנושא בשפה הערבית: ״שורשי הטרור האסלאמי״.

***
על הגזענות ביהדות, ראה: כביסה מלוכלכת והרב ליאור


שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

0 ת ג ו ב ו ת:

הוסף רשומת תגובה

קרא עוד:
  • גדעון עשת || השמאל והציונות  ההיסטוריה של לפני 1948 עניה במאבקים מעמדיים נגד הבורגנות היהודית והערבית. היתה לשמאל הציוני סיסמא נהדרת: עבודה עברית ותוצרת עברית. לאמור:… כל הפרטים
  • גויים של ששי  מה שנכון לשוטרים נכון גם לח״כים השאלה המתבקשת היא, איזו משטרה צריכה להיכנס בכל הכוח? סלמאן מצאלחה || גויים של ששי … כל הפרטים
  • מנחם מילסון || 
חיי עם הערבית בראשית שנת הלימודים תש"ז, ספטמבר 1946 התחלנו ללמוד ערבית בבית הספר. זה היה בשנת הלימודים השמינית, מה שנקרא אז בבית הספר הריאלי העברי ב… כל הפרטים
  • העבר עוד לפנינו הציונים הם שקרנים, והערבים הם שקרנים בריבוע סלמאן מצאלחה || העבר עוד לפנינו "הגיעה העת להפגין אומץ לב ולומר: אנו מודים בחלקנו בטרגדי… כל הפרטים
  • הג'ינים יצאו עם שחר סלמאן מצאלחה הג'ינים יצאו עם שחר קולות שונים ומשונים עולים בערבוביה בשלהי הקיץ הזה. בימי חודש הרמדאן שזה עתה התדפק על שערי העיר, קולות לא… כל הפרטים
בארץ
  • יהודים ואחרים

    האינטרסים הבלתי יהודיים משַמרים, האינטרסים היהודיים – מהפכניים. הראשונים מכוונים לשמירת הקיים, האחרונים – ליצירת החדש, לשינוי-ערכים, לתיקון ובנין. …
    כל הפרטים
  • העבר עוד לפנינו

    הטרגדיה הישראלית־הפלסטינית היא סימפוניה נדל"נית קקופונית בלתי גמורה, הנובעת בעיקר מתפישות מנוגדות של המושג "מולדת", החוסמות כל אפשרות להסדר מוסכם בעתיד הנראה לעין...
    כל הפרטים
 
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • בין טהראן לירושלים

    פלסטין וירושלים חשובות כקליפת השום מבחינה דתית בעיני הזרם השיעי באיסלאם. השיעים לא מייחסים שום משמעות דתית לירושלים, ולא למסגד אל־אקצא.
    כל הפרטים

תרגומים
  • הולי ניר | אנ׳לא פוחד

    אֲנִי לֹא פּוֹחֵד מִכְּנֵסִיּוֹתֶיךָ
    אֲנִי לֹא פּוֹחֵד מִמִּקְדָּשֶׁיךָ
    אֲנִי לֹא פּוֹחֵד מִתְּפִלּוֹתֶיךָ
    אֲנִי פּוֹחֵד מִמָּה שֶאַתָּה מְעוֹלֵל בְּשֵׁם הָאֵל.
  • רוברט פרוסט | אש וקרח

    יֵשׁ אוֹמְרִים כִּי בְּאֵשׁ הָעוֹלָם יִגָּמֵר,
    בְּקֶרַח - יֵשׁ מִי שֶׁאוֹמֵר.
    מִן הַתְּשׁוּקָה שֶׁזָּרְמָה לִי בַּחֵךְ
    בְּמַעְדִּיפֵי הָאֵשׁ אֲנִי תּוֹמֵךְ.
  • וו. ה. אודן | בלוז לפליטים

    נֹאמַר הַנְּשָׁמוֹת בָּעִיר הַזּוֹ מוֹנוֹת עֲשָׂרָה מִלְיוֹן,
    חֶלְקָן חַיּוֹת בָּאַרְמוֹנוֹת, חֶלְקָן בְּבָתֵּי אֶבְיוֹן:
    אַךְ לָנוּ אֵין בָּהּ מָקוֹם, יַקִּירִי, בָּהּ אֵין לָנוּ מָקוֹם.