כוכבי שמש || ערבים בני דת משה


תגובה


כוכבי שמש || 

ערבים בני דת משה



ידידי סלמאן מצאלחה כתב מאמר מעניין שבו הוא טוען, כי לקרוא לעצמנו "מזרחים" היא בריחה מן הערביות, סלמאן מסיים את מאמרו ב"לכן, רק כאשר יקומו צאצאי יהודי ערב ויטיחו בגאווה ובביטחון בפני המתנשאים האירופים העדינים: ״אנחנו ערבים ואנחנו גאים״, אולי יבוא קץ לייסוריהם. אולי זה יהווה גם צעד ראשון בדרך לפיוס היסטורי עם הפלסטינים."

ראיתי רבים שמזדהים עם מה שסלמאן כתב. זוהי דמגוגיה זולה (לא של סלמאן), כל אחד שמרגיש ערבי יכול לקרוא לעצמו "ערבי בן דת משה" (גם אני עושה שימוש בכך), ואולם, כמי שהיה שותף בהמצאת המונח "מזרחים", חייב להסביר כמה וכמה דברים שיצביעו על השוני בין "ערבים בני דת משה" לבין "מזרחים" – ש"ס למשל מכנים את המזרחים "ספרדים" שהוא מונח דתי המבדיל בינם לבין האשכנזים.

בשם "מזרחים" רצינו לומר משהו אוניברסלי, שיאחד כמה שיותר אנשים, מזרחי הוא כל מי שמזדהה עם היותנו במזרח ושואפים לתרבות אחרת מאשר אלו שבאו מאירופה ואינם רוצים להיות מזרחים. אם נשמע לעצתו של סלמאן הרי שזרקנו מתוכנו את היהודים הפרסים שאינם ערבים, את היהודים היוונים, את היהודים ההודים, את היהודים מספרד ועוד.

טועה סלמאן כשהוא אומר, כי השנאה לערבים תבטיח את המשך בריחת היהודים הערבים מערביותם, ואת המשך השליטה המניפולטיבית של הימין ביהודים המתנכרים לערביותם. השנאה לערבים נובעת מהעניין הדתי ומעצם היות המזרחים ממעמד סוציואקונומי נמוך וקל לשלטון לשסות אותם בערבים. בוודאי שלא בגלל שאנחנו קוראים לעצמנו "מזרחים". יהודים בני דת משה לא ישנה את המציאות ולא יגרום לפיוס היסטורי עם הפלסטינים.

דרך ארוכה עברנו ממרד ואדי סאליב ששם הם קראו לעצמם "מרוקאים" ועד ל"מזרחים" שמאחד את כל המדוכאים בישראל. עדיף שלא נחזור לאחור.

סלמאן יכול להצטרף ל"מזרחים" כמו גם רבינוביץ.

*

מקור: TheMarker Cafe

***

ראה: הימין ויהודי ערב
שיתופים



תגובות בפייסבוק:


תגובות באתר:

תגובה 1:

  1. המרחב הערבי המזרח תיכוני אוכלוסיתו היא ערבית כמו שהמרחב הארופאי מאוכלס בארופאים . בני עם ישראל היו מאז ומתמיד ערבים בתרבותם ושייכותם למרחב הגאופליטי ומי שאינם ערבים נוכחותם במזרח התיכון היא חלק מאקט קולוניאליסטי פולשני וכיבושי .

    השבמחק

קרא עוד:
  • מיעוט נטוש הגיעה העת לפתור את הסתירה הזאת, אחת ולתמיד. לא מתקבל על הדעת, שאזרחים המבקשים שוויון אזרחי מלא לא ישתלבו בכל מערכות השלטון סלמאן מצאלחה || … כל הפרטים
  • עומר ח׳יאם || שני מרובעים עומר ח׳יאם || שני מרובעים אָדָם אַחרוֹן עִם הָרִאשׁוֹן נִברָא, וּמִנִּי-אָז יְבוּל אַחרוֹן נִזרָע; וּגְזַר יוֹם דִּין אַחרוֹן – יוֹם דִּין א… כל הפרטים
  • פטריוטים אבל מרחוק חוק בחירות לעם הנבחר: המניפולציה הפוליטית בולטת בהצעת החוק הזאת, ועל כן קמה לה התנגדות מצד מה שמכונה כאן "השמאל". ככלל, הדיבורים על שמאל וימין באר… כל הפרטים
  • אל-אטלאל (על חורבות האהבה)  ארכיון - תרגומי שירה ערבית אבראהים נאגי || אל-אטלאל (על חורבות האהבה) מערבית: סלמאן מצאלחה הארץ, 25 באפריל 2000 *** שרה: אום כולת׳ום… כל הפרטים
  • שיר ערבי | למא בדא יתת׳נא שיר ערבי קלאסי לַמָּא בָּדָא יָתָתַ׳נָּא כְּשֶׁהוֹפִיעָה מִתְהַלֶּכֶת לָהּ נָעָה מוּל עֵינַי אמאן אמאן אמאן אמאן ..... כָּךְ, יְפִי-אֲהוּבָת… כל הפרטים
בארץ
  • יהודים ואחרים

    האינטרסים הבלתי יהודיים משַמרים, האינטרסים היהודיים – מהפכניים. הראשונים מכוונים לשמירת הקיים, האחרונים – ליצירת החדש, לשינוי-ערכים, לתיקון ובנין. …
    כל הפרטים
  • העבר עוד לפנינו

    הטרגדיה הישראלית־הפלסטינית היא סימפוניה נדל"נית קקופונית בלתי גמורה, הנובעת בעיקר מתפישות מנוגדות של המושג "מולדת", החוסמות כל אפשרות להסדר מוסכם בעתיד הנראה לעין...
    כל הפרטים
 
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • בין טהראן לירושלים

    פלסטין וירושלים חשובות כקליפת השום מבחינה דתית בעיני הזרם השיעי באיסלאם. השיעים לא מייחסים שום משמעות דתית לירושלים, ולא למסגד אל־אקצא.
    כל הפרטים

כחרס הנשבר
תרגומים
  • הולי ניר | אנ׳לא פוחד

    אֲנִי לֹא פּוֹחֵד מִכְּנֵסִיּוֹתֶיךָ
    אֲנִי לֹא פּוֹחֵד מִמִּקְדָּשֶׁיךָ
    אֲנִי לֹא פּוֹחֵד מִתְּפִלּוֹתֶיךָ
    אֲנִי פּוֹחֵד מִמָּה שֶאַתָּה מְעוֹלֵל בְּשֵׁם הָאֵל.
  • רוברט פרוסט | אש וקרח

    יֵשׁ אוֹמְרִים כִּי בְּאֵשׁ הָעוֹלָם יִגָּמֵר,
    בְּקֶרַח - יֵשׁ מִי שֶׁאוֹמֵר.
    מִן הַתְּשׁוּקָה שֶׁזָּרְמָה לִי בַּחֵךְ
    בְּמַעְדִּיפֵי הָאֵשׁ אֲנִי תּוֹמֵךְ.
  • וו. ה. אודן | בלוז לפליטים

    נֹאמַר הַנְּשָׁמוֹת בָּעִיר הַזּוֹ מוֹנוֹת עֲשָׂרָה מִלְיוֹן,
    חֶלְקָן חַיּוֹת בָּאַרְמוֹנוֹת, חֶלְקָן בְּבָתֵּי אֶבְיוֹן:
    אַךְ לָנוּ אֵין בָּהּ מָקוֹם, יַקִּירִי, בָּהּ אֵין לָנוּ מָקוֹם.