יום חמישי, 9 באפריל 2015

כוכבי שמש || ערבים בני דת משה

תגובה

כוכבי שמש || ערבים בני דת משה


ידידי סלמאן מצאלחה כתב מאמר מעניין שבו הוא טוען, כי לקרוא לעצמנו "מזרחים" היא בריחה מן הערביות, סלמאן מסיים את מאמרו ב"לכן, רק כאשר יקומו צאצאי יהודי ערב ויטיחו בגאווה ובביטחון בפני המתנשאים האירופים העדינים: ״אנחנו ערבים ואנחנו גאים״, אולי יבוא קץ לייסוריהם. אולי זה יהווה גם צעד ראשון בדרך לפיוס היסטורי עם הפלסטינים."


ראיתי רבים שמזדהים עם מה שסלמאן כתב. זוהי דמגוגיה זולה (לא של סלמאן), כל אחד שמרגיש ערבי יכול לקרוא לעצמו "ערבי בן דת משה" (גם אני עושה שימוש בכך), ואולם, כמי שהיה שותף בהמצאת המונח "מזרחים", חייב להסביר כמה וכמה דברים שיצביעו על השוני בין "ערבים בני דת משה" לבין "מזרחים" – ש"ס למשל מכנים את המזרחים "ספרדים" שהוא מונח דתי המבדיל בינם לבין האשכנזים.

בשם "מזרחים" רצינו לומר משהו אוניברסלי, שיאחד כמה שיותר אנשים, מזרחי הוא כל מי שמזדהה עם היותנו במזרח ושואפים לתרבות אחרת מאשר אלו שבאו מאירופה ואינם רוצים להיות מזרחים. אם נשמע לעצתו של סלמאן הרי שזרקנו מתוכנו את היהודים הפרסים שאינם ערבים, את היהודים היוונים, את היהודים ההודים, את היהודים מספרד ועוד.

טועה סלמאן כשהוא אומר, כי השנאה לערבים תבטיח את המשך בריחת היהודים הערבים מערביותם, ואת המשך השליטה המניפולטיבית של הימין ביהודים המתנכרים לערביותם. השנאה לערבים נובעת מהעניין הדתי ומעצם היות המזרחים ממעמד סוציואקונומי נמוך וקל לשלטון לשסות אותם בערבים. בוודאי שלא בגלל שאנחנו קוראים לעצמנו "מזרחים". יהודים בני דת משה לא ישנה את המציאות ולא יגרום לפיוס היסטורי עם הפלסטינים.

דרך ארוכה עברנו ממרד ואדי סאליב ששם הם קראו לעצמם "מרוקאים" ועד ל"מזרחים" שמאחד את כל המדוכאים בישראל. עדיף שלא נחזור לאחור.

סלמאן יכול להצטרף ל"מזרחים" כמו גם רבינוביץ.
*
מקור: TheMarker Cafe

***
ראה: הימין ויהודי ערב

שיתופים:



תגובות בפייסבוק:

תגובה 1:

  1. המרחב הערבי המזרח תיכוני אוכלוסיתו היא ערבית כמו שהמרחב הארופאי מאוכלס בארופאים . בני עם ישראל היו מאז ומתמיד ערבים בתרבותם ושייכותם למרחב הגאופליטי ומי שאינם ערבים נוכחותם במזרח התיכון היא חלק מאקט קולוניאליסטי פולשני וכיבושי .

    השבמחק

  • מזרח-תיכון

    המאפיה השבטית

    כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה…

    כל הפרטים

    למה אמריקה אוהבת מלחמות

    התנהלות המעצמות, ובראשן ארה״ב, מול איראן איננה מפתיעה; השלום במזרח התיכון הוא האויב מספר אחת של יצרניות הנשק הגדולות...

    כל הפרטים

  • ישראל-פלסטין

    תש״ח בעיניים ערביות

    הרטוריקה היא סם ההזיות שהערבים הורגלו ליטול מימים ימימה. את הרטוריקה הזאת הם חובשים כמגבעות מליציות ושוכחים שהיא משמשת משתיק־שכל על ראשיהם.

    כל הפרטים

    ישראל כמדינה ערבית

    "ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע. שכן, שנים הלעיטו אותנו בבית הספר בשירי עצמאות ישראל.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.

קלאסי

***
ג׳אז


ארכיון הצד הזה

מבחר נושאים

 
  • מסות

    עיר הפרח המהלך

    רק העיר ירושלים מסוגלת להלֵּך על החבל הנמתח בין שדים רדומים לבין פּרח שנשכח...

    כל הפרטים

    כל הצפורים מוליכות לרומא

    כשחלפה באופק עננה שחורה של צפורים ונחתה במטעים בשלהי הסתיו‮, ‬יצאו אנשי הכפר ובידיהם כל מיני רעשנים ואצו לגרש את הצפורים הפולשניות כדי להציל את יבולי הזיתים‮, ‬מקור מחייתם העיקרי בימים ההם‮.

    כל הפרטים



  • סיפור

    צפירת הרגעה

    כשנורית צור התקשרה לאמיר לשאול לשלומו "בימים טרופים אלה" כלשונה, נשמעה בקולה נימה קצת מבודחת, אם כי לא הצליחה להסתיר בה את החרדה הגדולה שלה...

    כל הפרטים


    מדרש

    על קופים וחזירים

    מדי פעם בפעם מובאים בתקשורת העברית דברי שטנה הנאמרים על-ידי מטיפים אסלאמיים או מובאים ציטוטים, מן העתונות או מכתובים ערביים אחרים, המדמים את היהודים לקופים וחזירים. בהתייחסות למובאות האלה תמיד נעלם מעיני הקורא העברי מקור הדימוי הזה והרקע עליו צמח.

    כל הפרטים
  • another title

    المتابع من أبناء جلدتنا لما يجري في هذا العالم الواسع يجد نفسه أمام ظاهرة فريدة. فلو نظرنا إلى ما يحصل من أحداث نرى أنّ القاسم المشترك بينها هو أنّ غالبيّتها هو مواقع وقوعها الجغرافية. إذ نرى أنّها تحدث في الأصقاع التي توصف بانتمائها إلى العالمين العربي والإسلامي.
  • שיר

    מאותו עפר

    וְשׁוּב דִּמְדּוּמִים וְשׁוּב רוּחַ יָם רְעוּדָה.
    וְלֹא הִבְהֵב בָּאֹפֶק סִימָן כָּלְשֶׁהוּ לְהֲקָלָה.
    וּכְבָר הָיָה יָדוּעַ שֶׁהָעִנְיָנִים יֵלְכוּ וְיִסְתַּבְּכוּ.
    וְהֵם אָכֵן הָלְכוּ וְהסְתַּבְּכוּ.

    כל הפרטים

  • שיר

    בחיפה, מול הים

    בְּחַיְפָה, מוּל הַיָּם, רֵיחוֹת הַמֶּלַח
    עוֹלִים מִתּוֹךְ הָאֲדָמָה. וְשֶׁמֶשׁ
    הַתּוֹלָה עַל עֵץ פּוֹרֶמֶת רוּחַ.
    בְּתוֹךְ שְׁוּרַת עֵצִים טוֹבֶלֶת אֶבֶן,
    נִטְּעוּ גְבָרִים, נָשִׁים וְאֵלֶם. דַּיָּרִים
    בְּבֵית דִּירוֹת וּשְׁמוֹ מוֹלֶדֶת.

    כל הפרטים

  • שיר

    על חופש היצירה בעידן הלאומי


    מִכֵּיוָן שֶׁאֵינֶנִּי מְדִינָה, לֹא גְבוּלוֹת
    בְּטוּחִים לִי, אוֹ צָבָא שֶׁשּׁוֹמֵר יוֹם
    וָלַיְלָה עַל חַיֵּי חַיָּלָיו. וְאֵין קַו
    צִבְעוֹנִי שֶׁמָּתַח גֶנֶרָל מְאֻבָּק בְּשׁוּלֵי
    נִצְחוֹנוֹתָיו.

    כל הפרטים