שני עמים ככל העמים

הארץ - ועידת ישראל לשלום

את הטרגדיה של יושבי הארץ אפשר לייחס להיעדרה של זהות לאומית מגובשת בקרב יושביה. זהו המכשול הגדול שממשיך לעכב את פתרון הסכסוך היהודי-ערבי, הישראלי-פלסטיני. רק יצירת שני עמים, המתנהגים ככאלה, תביא לסיום שפיכות הדמים


סלמאן מצאלחה ||


שני עמים ככל העמים



לשלום יש מחיר, נוהגים לומר ״אנשי שלום״ במקומותינו. כוונתם היא לתשלום במטבע שהוא משאת נפשה של הציונות – מקרקעין. במלים אחרות, המחיר הוא נסיגה מהשטחים, סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל.

ואולם זה אינו מקרה ששני עשורים של שיחות בין ישראלים לבין פלסטינים לא הניבו עד כה הסכם שלום, וסיום הסכסוך בארץ המאובטחת, המשתרעת מן הים ועד לנהר, אינו נראה באופק. שכן השתלטות על דונם ועוד דונם היא סלע קיומה של הציונות.

התנועה הציונית לא ראתה מעולם את תושבי הארץ. הם היו שקופים בעיניה. האמירה הידועה ”עם ללא ארץ לארץ ללא עם”, שאומצה על ידי ישראל זנגוויל ורבים ממנהיגי התנועה הציונית, מסכמת בצורה החדה ביותר את יחסה של הציונות אל תושבי הארץ הערבים.

ואולם המציאות בשטח טפחה במהרה על פני מהגרי החלום הציוני, ששאפו להקים בית לאומי יהודי: ”ארץ ישראל לא ריקה... במערב הירדן יש שלושה רבעי מיליון תושבים”, כפי שהעיד בן גוריון בראותו את המציאות.

בעיניים ערביות, ״היהודים החדשים״ שהגיעו מעבר לים והתיישבו בארץ, היו מאורגנים מאוד. עדויות מן השטח הצביעו על תחילתו של המתח ביניהם לבין תושבי הארץ הערבים, כפי שדיווח ירחון עיראקי לקוראיו ב-1911: ”צריך לזכור שהזרים האלה מתחרים עם בני הארץ... וכך מתפתחים מאבקים וסכסוכים עליה”.

אם כן, ההתנגשות בין הציונות, ששאפה לרכוש קרקעות, לבנות יישובים ולהקים בארץ בית לאומי ליהודים, לבין תושבי הארץ הערבים - הייתה בלתי נמנעת. בן גוריון ראה את ההתנגשות הזו כהתנגשות בין ״מהפכנות״ ציונית לבין ״שמרנות״ ערבית. האינטרס של ה״בלתי-יהודים״, כניסוחו של בן גוריון, הוא לשמר את הסדר הקיים, בעוד האינטרס המהפכני של היהודים שואף לבריאה חדשה, לשינוי ערכים, לתיקון ולבנייה.

לפני שנים, בעיצומו של תהליך אוסלו, שתחילתו נראתה מבטיחה אך בהמשך נתקע בדיונים על פרטי-פרטים לא מהותיים, הייתה לי שיחה פתוחה עם איש אקדמיה באוניברסיטה העברית.

בן שיחי שמח מאוד על כל מכשול שצץ בדרך ועלז על כל עיכוב בתהליך. ״השלום״, אמר האיש, "איננו טוב לישראל״. כשביקשתי להבין את פשר דבריו הוא לא היסס לומר את אשר טרד את מנוחתו: ״הציונות קיבצה כאן ערב-רב של אנשים מתרבויות שונות ומעמים שונים, שהמפריד ביניהם רב על המשותף, ועדיין לא נוצר כאן עם״, אמר האיש והוסיף: ״עמים נוצרים תוך כדי עימות עם גורם חיצוני. צריך קודם לבנות כאן עם״.

דומה כי הצורך ביצירתו וגיבושו של עם, נכון הן לישראלים והן לפלסטינים. אמנם אוכלוסיית ישראל-פלסטין גדלה והיא מונה כ-12 מיליון איש, אך אין בערב-רב הזה ולו עם אחד לרפואה. את הטרגדיה של יושבי הארץ אפשר לייחס, אם כן, להיעדרה של זהות לאומית מגובשת בקרב יושביה. זהו המכשול הגדול שממשיך לעכב את פתרון הסכסוך היהודי-ערבי, הישראלי-פלסטיני.

מה שמעניין בסיפור הוא שקיומה של קהילה אחת הוא מרכיב מרכזי מאוד בהגדרתה של האחרת. שכן, ללא קיום האחת מאבדת השנייה את המרכיב העיקרי בזהותה. במלים אחרות, קיומה של זהות פלסטינית קשור קשר הדוק לעצם קיומה של זהות ישראלית, ולהפך.

הזהות היהודית לא עומדת מול זהות פלסטינית, כי אם מול זהות דתית אחרת כלשהי - נוצרית, מוסלמית וכו׳. זהות יהודית יכולה להתקיים מחוץ למקום הזה, כפי שהדבר אכן קרה במרוצת ההיסטוריה וממשיך להתקיים בימינו אלה. גם זהות ערבית או זהות מוסלמית יכולות להתקיים מחוץ למקום הזה. במלים אחרות, רק זהות ישראלית מחד גיסא וזהות פלסטינית מאידך גיסא, זקוקות למקום הזה כדי להתממש.

לא זו אף זו. ההתנגשות הזו היא גם התנגשות בין תפישות עולם מנוגדות בכל הקשור למושגים של עם, אומה ומולדת.

לא אחת נשמעת הטענה השחוקה שלערבים יש הרבה מדינות, אך ישראל היא מדינת היהודים היחידה. אמנם נכון הדבר שלערבים ישנן הרבה מדינות, אך מרוב מדינות ערביות לא רואים את ״המדינה הערבית״. שכן הערביות איננה הגדרה לאומית-מדינית, והפלסטינים אינם אזרחים באף מדינה המתקראת "ערבית" ולא נושאים את דרכונה.

ליהודים יש הרבה מדינות ומספרן עולה על מספר הערביות, והוא כמספר דרכוני מדינות-הלאום שאותם יהודים ישראלים נושאים בכיסיהם או שואפים לשאת. לעומת זאת, לפלסטינים אין דרכון זולת זה המונפק ברשות הפלסטינית, בפיקוח הכיבוש הישראלי, או זה הישראלי המונפק ע״י משרד הפנים לאזרחי ישראל הערבים.

ישראל קמה כשהציונות של בן-גוריון העבירה את היהודים אל השלב הלאומי בקבלת תוכנית החלוקה, בעוד הפלסטינים היו עדיין בשלב הטרום-לאומי, כחלק מהמרקם הערבי באזור.

ואולם כעת, מקץ עשורים רבים של סכסוך, המצב התהפך. הימין הישראלי על כל זרמיו חזר אל התפישה של ארץ-ישראל, ארץ הקודש, שהיא תפישה דתית טרום-לאומית. זו תפישה המקבילה לתפישת ארץ-פלסטין האיסלאמיסטית מן הצד הערבי.

לעומת זאת, הזרם המרכזי הפלסטיני מנסה להיכנס לשלב הלאומי ע״י קבלת עקרון החלוקה והקמת מדינה לאומית לצד ישראל. הטרגדיה הגדולה היא ששני הקהלים, הישראלי והפלסטיני, אף פעם לא היו מסונכרנים במה שקשור לאינטרסים ה״לאומיים״ המוצהרים שלהם.

כדי לסיים את הסכסוך נדרש, אם כן, סנכרון בין שני הצדדים. מצד אחד, על היהודים לחזור להיות עם שחי בגבולות מדינה מוכרים ולא מקבץ של קהילות דתיות המשתטחות ללא גבולות על קברי ״צדיקים״ מפוקפקים או אבות מיתולוגיים. מן הצד השני, על הפלסטינים להתחיל להיות עם ולהתנהג כעם עם הנהגה שהחלטותיה מתקבלות באופן דמוקרטי, המחייב גם את אלה החולקים עליהן.

ללא יצירה של שני עמים אמיתיים המתנהגים בהתאם, תמשיך ארץ ישראל-פלסטין לשרוץ ערב-רב של קהילות ושבטים, יהודים וערבים, המסוכסכים ביניהם עד זוב דם.

*

פורסם: ועידת ישראל לשלום, הארץ,

***





For Arabic, press here

בורות אמריקאית




כל המדינות באזור הן מדינות מלאכותיות שנוצרו עם חלוקת השלל העותמאני בין מיסטר סייקס למסייה פיקו. מדינות אלה מעולם לא הצליחו ליצור זהות אזרחית חוצה שבטים ועדות, והן תמיד התנהלו בצלו של העבר המשוסע, הטעון והמדמם…

סלמאן מצאלחה || 

בורות אמריקאית

להבא עם טלאי צהוב בנתב"ג

הבאג של נתב״ג
יש לומר את הדברים בצורה חדה וחלקה: אין זכות קיום למדינה שבה אזרח כלשהו נמצא בחזקת חשוד תמידי מעצם היותו קיים בה ועל רקע השתייכותו האתנית…

סלמאן מצאלחה ||
להבא עם טלאי צהוב בנתב"ג

ברגותי לשלטון




לטרוף את הקלפים:

מרגע זה ואילך, על ממשלת ישראל לקבל אחריות לכל ענייני הגדה המערבית, על כל המשתמע מכך. מכאן ואילך, המאבק הפלסטיני יתמקד בדרישה לזכויות שוות במדינה אחת מן הים ועד הנהר.

סלמאן מצאלחה || 

ברגותי לשלטון

הערבים צריכים לעבור למקינטוש

לו הייתי חסיד של תיאוריות קונספירציה הייתי מאשים את ביל גייטס בהכשלת התלמידים הערבים.

סלמאן מצאלחה || 
הערבים צריכים לעבור למקינטוש

כל הטרגדיה על רגל אחת



סלמאן מצאלחה ||


כל הטרגדיה על רגל אחת


מאז ששני העמים, היהודי והפלסטיני, נפגשו בעימות בארץ הקטנה הזו הם טרודים ללא הרף בנסיון לברר את משמעות המושג מולדת. דומה, כי המושג הזה הוא אחד הנפיצים ביותר בשיח של שניהם.

שתי מדינות לשתי שפות

מדינה ערבית, מדינה עברית - ובא לישראל ולישמעאל גואל

ישנם כאלה, הן בימין ההזוי והן בשמאל הלא פחות הזוי, שמעלים מחשבות על אי־חלוקה. אבל בהעדר חלוקה לא יבוא הסכסוך על פתרונו. לא נגיע למצב של ״אדם אחד, קול אחד״, אלא אל המשך הכיבוש והשכשוך במי הביבים הדתיים, היהודיים והמוסלמיים כאחד
...

סלמאן מצאלחה ||

 שתי מדינות לשתי שפות

חיים גוּרי || הָרָץ לְמֶרְחַקִּים אֲרֻכִּים


חיים גוּרי || 
הָרָץ לְמֶרְחַקִּים אֲרֻכִּים

הָרִיצָה הַהִיא עוֹד תַּעֲלֶה לְךָ בְּחַיֶּיךָ,
אוֹ בְּמַה שֶּׁנִּשְׁאָר מֵהֵם.
אַתָּה שׁוֹכֵחַ שֶׁזֶּה מִכְּבָר זְמַנְךָ עָבַר.
גַּם הָרוּחַ-הַגַּבִּית שֶׁאָהֲבָה אוֹתְךָ,
הוֹלֶכֶת וְדוֹעֶכֶת.
הַמֶּרְחַקִּים הַמָּרָתוֹנִיִּים אֵינָם מְרַחֲמִים עָלֶיךָ.


מגדל פיז״ה המוטה

 מדוע קיים פער יוצא דופן בקריאה דיגיטלית בין דוברי עברית לדוברי ערבית?

סלמאן מצאלחה || מגדל פיז״ה המוטה



לו הייתי חסיד תאוריות קונספירציה הייתי ממהר להאשים את ביל גייטס, מיקרוסופט ומערכת החלונות שלה בהכשלת התלמידים הערבים. שכן, שוב נתבשרנו על מצבה העגום של מערכת החינוך בכלל, והמגזר הערבי בפרט. הבשורה הגיעה הפעם עם פירסום תוצאות מבחני פיז”ה הבינלאומיים. מבחנים אלה בודקים אוריינות תלמידים בני 15 במקצועות המתמטיקה, המדעים והקריאה. ולאחרונה נוסף עוד תחום חדש הבודק אוריינות בקריאה דיגיטלית.

האב, הבן ורוח הקודש

נתניהו לא ישתחרר מאבא



סלמאן מצאלחה || 

האב, הבן ורוח הקודש


כל הצהרותיו ומהלכיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עולים בקנה אחד עם האידיאולוגיה של כור ההיתוך המשפחתי, שעיצב את דרכו הפוליטית לאורך השנים. אף אם מסיבות כלשהן, משפחתיות ואחרות, תתרחשנה תזוזות בקואליציה, הרי שכל עוד הוא מחזיק במושכות - לא צפויה שום תזוזה משמעותית בתהליך המדיני בין ישראל לבין פלסטין. נתניהו מעוניין בקיומו של תהליך שלום רק בגלל אילוצים בינלאומיים. הוא לא מעוניין במה שתהליך כזה אמור להניב בסופו של דבר - חלוקת הארץ לשתי מדינות על כל המשתמע מכך.

העם צועד על תקוותו


לו שרון היה מקשיב לי


סלמאן מצאלחה || 

העם צועד על תקוותו


איך באים גנרלים לעולם? עושים מלחמות, הרבה מאוד מלחמות. שכן, בלא העיסוק המתמיד בהרס ובהרג לא יזכו חיילים וקצינים בעיטורי גבורה ועוז ולא יופיעו גנרלים על בימת ההיסטוריה. ובפרפראזה על אמירה ידועה: אמור לי כמה גנרלים יש לך ואומר לך מי אתה ובאיזה עולם אתה חי.


התשובה לביבי וליבי

יש לברך על העלאת אחוז החסימה כי אולי מעז ייצא מתוק אזרחי אחר. המהלך מזמן הזדמנות נדירה לכונן חזית ישראלית חדשה, חזית סוציאל־דמוקרטית אמיתית, על כל המשתמע מכך.


סלמאן מצאלחה || 

התשובה לביבי וליבי


מבחר שירי הייקו


מבחר שירי הייקו



גָּרוּעַ יוֹתֵר מִדְּמָעוֹת -
חִיּוּכוֹ שֶׁל
תִּינוֹק נָטוּשׁ.

כתוב חיבור קצר נגד האויב הציוני

איך לומדים בסוריה?

באחרונה ערכתי בדיקה של ספרי לימוד סוריים, ומה מתברר? מאות אלפי הרוגים ופצועים ומיליוני פליטים שנפוצו לכל עבר, לא עושים רושם על משרד החינוך הסורי.

סלמאן מצאלחה ||
כתוב חיבור קצר נגד האויב הציוני

בן גוריון פלסטיני


אם הייתי מנהיג פלסטיני בעל שאר רוח, בשונה מחדלי האישים הקיימים, הייתי קופץ על ההזדמנות שנקרתה וממהר להגשים לנתניהו את משאלתו…

סלמאן מצאלחה || 

בן גוריון פלסטיני

הערבים חוזרים לשבט

סלמאן מצאלחה || 

הערבים חוזרים לשבט

במגזר היהודי רבים הדירו את רגליהם מהקלפיות בבחירות לרשויות המקומיות. היו שקשרו את אחוזי ההצבעה הנמוכים בהיעלמות המפלגות מן הזירה המקומית. לעומת זאת, המגזר הערבי נהר בהמוניו אל הקלפיות כדי לשלשל את הפתקים הנכונים. ”חגיגה של דמוקרטיה”, כך כינו בתקשורת העברית את אחוזי ההצבעה הגבוהים במגזר הערבי.

ישראליוּת - אין חיה כזאת


שלילת הישראליוּת


הרבה מי־ביבים דתיים ולאומיים זרמו בנחלי המדינה מאז קומה. דומה כי היום יש הסכמה מקיר אל קיר על שלילת הישראליות, הן בקרב היהודים והן בקרב הערבים…

סלמאן מצאלחה || 

ישראליוּת - אין חיה כזאת


גדעון עשת || מסע הצלב היהודי


‪"‬אני תקווה שגיוס נשים יהודיות וערביות לצבא ההגנה יהווה אחד הגורמים להצעדת האשה הערבייה לקראת שחרורה מכבלי עבדותה במשפחה ובעם, ולהעלות רמתה החברתית והתרבותית‪".‬

של מי הציטוטים? לא של אביגדור ליברמן שדורש לגייס את אזרחי ישראל הערבים לצבא.

גדעון עשת || מסע הצלב היהודי

המאפיה השבטית

כך היה עם הקצב מבגדד, שהתחבא במרחב השבטי שלו, וכך הדבר עם הקצב מדמשק. מאות אלפי הרוגים ופצועים סורים, מיליוני פליטים והרס טוטלי של ערים לא מזיז לו כהוא זה….

 

סלמאן מצאלחה || 

המאפיה השבטית


החינוך מופקר לספסרי הדת

מתמטיקה לחסרי דת

כדי להיחלץ מן המדרון שאליו נקלעה המערכת, הגיע הזמן לאחד את כל תוכניות הלימודים בכל התחומים. צריך להגיע למצב שבו 80% מתוכניות הלימודים הם לימודי ליבה המחייבים את כלל התלמידים. ליבה כזאת צריכה להיות בגדר ”ייהרג וכן יעבור”…


סלמאן מצאלחה || החינוך מופקר לספסרי הדת

כל הנכבות מתגמדות




סיסמת הפאן־ערביות לא הצליחה מעולם להביא לאיחוד בין שתי המדינות, שנשלטו על ידי הדוגלים באותה אידיאולוגיה, כביכול…

סלמאן מצאלחה ||

 כל הנכבות מתגמדות

הסיבות לנחשלות הערבים

הסיבות לנחשלות הערבים:

”אינטלקטואלים” מוסלמים משננים במשך דורות שכל האמת והידע מצויים בקוראן. מי שמחזיק בתפישה כזאת, כמו חמור, מובטח לו שיישאר לעד מאחור…

סלמאן מצאלחה || 

האור מגיע ממערב

השד הוא ערבי


הציונות האירופית שהקימה את המדינה תוך כדי עימות עם האזור הערבי קלעה את היהודים ממוצא ערבי לעימות נפשי קשה. אין להם שום כלי שבאמצעותו הם יכולים להתבדל מהערבים, זולת הדת.

שתי מדינות, או לא כלום


כדי לפתור את הסכסוך הישראלי פלסטיני יש לפנות לליבתו, כי שם, בליבה, הסכנה, ושם בליבה, גם הפתרון. דומה, כי ככל שהזמן חולף אנו חוזרים לנקודת האפס, לנקודה שבה הכל התחיל.

סלמאן מצאלחה || 

שתי מדינות, או לא כלום


יאללה, תנו שוויון בנטל

מישהו באמת רוצה ערבים בצה"ל?


על נקלה ניתן לפוצץ את בלון השקרים הזה, אבל לשם כך דרוש דמיון וזה מצרך נדיר במקומותינו למרבה הצער. לא אחת הזכרתי שייחוס דמיון מזרחי לערבים, ובמיוחד לח”כים הערבים, הוא בגדר הוצאת דיבה.

גזענים, לימדו מהמרוקאים

שיעור במרוקאית:

סלמאן מצאלחה || גזענים, לימדו מהמרוקאים

מרוקו היא המדינה הרביעית בגודלה בעולם הערבי. מעל שלושים מיליון נפש חיים בה. אני לא יודע מהו מספרם המדויק של היהודים שעדיין מתגוררים במדינה, אולם ברור שמדובר באחוז זניח. למרות זאת לא נפקד מקומם מהחוקה המרוקאית.

לאסור הקמת מפלגות דתיות

יש לומר בפה מלא, כי לימודי הדת בכלל, והדתות המונותאיסטיות בפרט, שבהם מעורבים אנשי דת, הם בעצם שם קוד מכובס ל”לימודי שנאה מתקדמים”.

סלמאן מצאלחה ||
לאסור הקמת מפלגות דתיות

שלי יותר גדול




שוב ושוב צצים דמוגרפים, שסופרים וממיינים ועושים סלקציה בין יהודים, ערבים ושאר בני אדם.

סלמאן מצאלחה || שלי יותר גדול

מחלת הלאומיות

הפתרון האופטימלי
כל העמים מדומיינים, כך גם הישראלים והפלסטינים. שני הצדדים נמצאים בתהליך של התגבשות ובניית זהות לאומית ייחודית. שני ה”עמים” נעים על קו התפר המפריד בין הדתי ללאומי.

סלמאן מצאלחה || 

מחלת הלאומיות


המיעוט הבלתי נראה


 ברגע היסטורי אחד נותקו האנשים שנותרו במולדת, שהוכרזה כמדינת ישראל, מן הסביבה הטבעית והתרבותית שלהם. ”שארית הנכבה” מצאה את עצמה ניצבת חסרת אונים מול תנועה ציונית מאורגנת, מול ”שארית פליטה” אחרת ומול קוממיות יהודית בארץ ישראל־פלסטין.

סלמאן מצאלחה || המיעוט הבלתי נראה

לידיעת התלמיד אובמה




הגזענות פורחת בחסות האדישות של משרד החינוך, שאינו עושה מאומה כדי להילחם בתופעה. הגזענות פורחת גם בחסות כל ממשלות ישראל...

סלמאן מצאלחה || לידיעת התלמיד אובמה

סוריה האחרת

תומכי אסד מתהלכים בקרבנו:

הזוועות מעבר לגבול לא מעוררות כאן סלידה ושאט נפש. נהפוך הוא, יש שממשיכים לארגן כינוסי תמיכה בקצב מדמשק.



סלמאן מצאלחה || 

סוריה האחרת

המילכוד-ביתנו


למרות ניסיונות ההיחלצות מהתסבוכת הלאומית הזאת באמצעות המשחקים המקדימים של אוסלו, הכיבוש הישראלי המשיך להתבסס עם עוד מאחז ועוד כביש עוקף, עוד עיבוי ועוד ריבוי, טבעי ומלאכותי.

פרשנויות

סלמאן מצאלחה || פרשנויות



עֵינַיִם שֶלֹּא מַזִּילוֹת דְּמָעוֹת,
לֹא רוֹאוֹת אֶת הַחֹשֶך.

יָדַיִם שֶלֹּא מַצְבִּיעוֹת עַל הָאֹפֶק
לֹא יוֹדְעוֹת לְצַיֵּר אֶת הַיָּם.

רַגְלַיִם שֶלֹּא פּוֹסְעוֹת בַּדְּרָכִים,
שׁוֹקְעוֹת בַּאֲדָמָה.

עַיִן שֶׁלֹּא נֶעֱצֶמֶת,
לֹא פּוֹתַחַת שַׁעַר לְפַרְשָנוּיוֹת.

יָד שֶלֹּא מוּשֶׁטֶת לְעוֹבְרִים
לֹא חוֹשֶׂפֶת אוֹתָם בְּמַעֲרוּמֵיהֶם.

רֶגֶל שֶׁלֹּא כּוֹשֶׁלֶת
לֹא יוֹדַעַת אֶת הַדֶּרֶך חֲזָרָה.

עֵצִים שֶׁלֹּא נוֹתְנִים פְּרִי
לֹא נוֹתְנִים פְּרִי מֵרְצוֹנָם.

אֲנָשִׁים שֶׁלֹּא שׁוֹכְחִים
לֹא זוֹכְרִים דָבָר.

בָּתִּים שֶׁלֹּא מְכַבִּים אֶת הָאוֹר,
נְטוּשִׁים וַדַּאי.

דֶּלֶת שֶׁלֹּא נִסְגֶּרֶת
לֹא סוֹלֶלֶת דֶּרֶךְ לְמַסָּע.

בַּיִת שֶׁאֵין לוֹ שֵׁם
לֹא מְקַבֵּל אוֹרְחִים.

אָדָם שֶׁלֹּא מְדַבֵּר
לֹא יוֹדֵעַ לְהַסְתִּיר
אֶת סוֹדוֹ.


הַיֶּלֶד הֶחָכָם -
נִרְדָּף בְּתוֹךְ חֲלוֹם זָנוּחַ.

הָאִישׁ הַזָּר - בּוֹדֵד בְּכֶלֶא הָרוּחַ.

הָאָרֶץ הַקְּרוֹבָה -
רְחוֹקָה             כְּמֶרְחַק כְּאֵב

מִפֶּצַע פָּתוּחַ.




*




מתוך: ”בעפר, באבן” (ערבית: פי אלת’רא, פי אלחג’ר), הוצאת ראיה, חיפה, ינואר 2013


















שבט אחים

בעד השבט, נגד המדינה

כל עוד הסכסוך היהודי-ערבי לא בא על פתרונו, תמשיך השבטיות הדתית, הלאומית והעדתית לפורר את החברה הישראלית כולה, יהודית כערבית...

סלמאן מצאלחה || שבט אחים


לבוחר המתלבט

ואם בכל זאת תרצה להביע מחאה מהדהדת, מכיוון שאתה יודע שהקול הערבי שלך אינו מועיל במדינת היהודים - תצביע ברגליים...

סלמאן מצאלחה || לבוחר המתלבט


על שדים ובני דודים


אהה, סוף סוף נפל האסימון. איך אומרים בעברית? אין שמחה כשמחה לאיד. שכן, כל אזרח ערבי שטס לחו"ל חווה על בשרו, תרתי משמע, את נחת זרועה של הציונית הלבנה, שמעדיפה שמות עם סיומות כמו "סקי" ו"צקי", או "באום" ו"בלום".

סלמאן מצאלחה ||

על שדים ובני דודים


בארץ
  • המין האנושי

    השיח האלים חשף לא רק את עומק ההתכחשות בחברה הערבית לעצם קיומה של קהילת להט"ב בתוכה, אלא גם את עומק הפער, שאינו אפשרי לגישור…
    כל הפרטים
  • אשכנזים-ספרדים

    במפגש בין ״המנטליות הספרדית המובהקת״, ובמלים אחרות: השייכות לתרבות אתנית אחרת, נקרא לה - ערבית, לבין ״המנטליות האשכנזית המובהקת״...
    כל הפרטים
  • מלאך המוות

    שנים רבות חלפו ומלאך המוות הגיע לבסוף ליטול את נשמתו של יעקב. פנה אליו יעקב בטרוניה: הלא ביקשתי ממך לשלוח לי שליח לפני המוות ואתה הבטחת לקיים... כל הפרטים
במרחב
  • חמאס בשירות ישראל

    לו ניחנו הפלסטינים בדמיון פוליטי ומדיני פורה, הם היו בוחרים במרוואן ברגותי כיורש לנשיאות פלסטין, ובסלאם פיאד לראשות הממשלה.
  • ישראל כמדינה ערבית

    ישראל הערבית", זו שגיליתי בימי התיכון, אינה שונה בהרבה מישראל היום, תרתי משמע.
    כל הפרטים
 
קוראים ותגובות